Meer verkeersdoden in 2022, vooral fietsende 75-plussers vaker slachtoffer
In 2022 kwamen 737 mensen om door een verkeersongeval, 147 meer dan in 2021. Daarmee is het aantal verkeersdoden het hoogst sinds 2008. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers nam het sterkst toe onder fietsers van 75 jaar of ouder. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers.
Het aantal verkeersdoden lag in 2022 bijna 27 procent hoger dan het jaar ervoor. Net als in voorgaande jaren kwamen meer mannen (522) dan vrouwen (215) om in het verkeer.
Hoogste aantal omgekomen fietsers in 27 jaar
In 2022 kwamen 291 fietsers om het leven in het verkeer. Dat zijn 84 meer fietsslachtoffers dan het jaar ervoor, en is het hoogste aantal sinds 1996 (het begin van de registratie). Daarnaast hadden 225 inzittenden van een personenauto een fataal ongeluk, 50 meer dan in 2021.
Aantal verkeersdoden sterkst toegenomen onder 75-plussers
Onder 75-plussers nam het aantal fatale ongelukken het sterkst toe, met 59 procent ten opzichte van 2021. Dit komt vooral door meer verkeersdoden onder fietsers van deze leeftijd; 150 in 2022, tegen 94 het jaar ervoor. Verkeersslachtoffers van 50 jaar of ouder overlijden relatief vaak als gevolg van een fietsongeval, terwijl slachtoffers jonger dan 50 jaar naar verhouding vaker omkomen bij een auto-ongeluk. Ook relatief gezien nam het aantal ouderen met een fataal fietsongeluk toe.
Meer fatale fietsongelukken door botsing
Van alle verongelukte fietsers in 2022 kwam bijna de helft om door een aanrijding met een (bestel)auto. Het ging om 141 fietsslachtoffers, 60 meer dan in 2021. Ook waren er in 2022 meer fietsers die verongelukten door een botsing met een vrachtauto, bus of ander voertuig. Een kwart van alle fietsdoden verongelukte zonder botsing. Zij overleden na een val van de fiets, bijvoorbeeld na onwel worden, door een verkeerde stuurbeweging, een slecht wegdek, gladheid, of een voet tussen de spaken. Van deze fietsslachtoffers was ruim twee derde 70 jaar of ouder.
Grootste stijging aantal verkeersdoden in Noord-Brabant
In Noord-Brabant vielen 140 dodelijke verkeersslachtoffers, het hoogste aantal van alle provincies, en 49 meer dan in 2021. In Drenthe, Overijssel en Zeeland vielen een stuk minder slachtoffers, maar verdubbelde het aantal verkeersdoden wel vergeleken met 2021. In de provincie Utrecht daalde het aantal verkeersdoden, in Flevoland was het aantal slachtoffers bijna gelijk als in 2021. In Flevoland vielen de minste verkeersdoden.
Dit bericht gaat over een toename van verkeersdoden, en dan met name fietsende 75 plussers.
Het aantal trapdoden onder 75 plussers zal nog wel hetzelfde zijn. Of heb je daar statistieken van?
En wat een slecht idee zeg, mensen opsluiten.
Boven de 25KM/u moet je alleen het werk zelf doen.
Bij ouderen zie je ook vaak dat mensen die te zwak zijn voor een gewone fiets een E-bike kopen en weer vrolijk rondfietsen alsof ze 20 zijn.
Daardoor zijn er meer fietsende ouderen want die kunnen nu opeens een tochtje van een uur of langer wél volhouden.
En omdat er meer ouderen fietsen is er ook een grotere kans dat ze aangereden worden of op een andere manier een fietsongeluk krijgen.
En veel van die oudjes herken je op afstand al aan de fietshelm....
En de ouderen die echt wankel zijn kopen een driewieler, die zie ik tegenwoordig steeds en steeds meer, met en zonder trapondersteuning en zelfs met gaan die niet harder dan 15....
Helemaal niks. Er zit geen verborgen boodschap of wens achter mijn reactie. Dit was enkel mijn eerste gedachte na het lezen van het bericht. Eigenlijk een bevestiging met cijfers van iets wat ik wel vaker roep.
Ik had ook niet verwacht dat mijn opmerking weerstand zou krijgen en dat er me vanalles in de mond zou worden gelegd. Maar ja, moet ik maar geen fipo posten.
Dus: 75 Plussers op electrische fietsen. Levensgevaarlijk.
En de statistieken bevestigen dat.
En nee, ze mogen van mij best rond blijven fietsen.
Goedgekeurd?
De hoeveelheid 75 plussers die komen te overlijden op de fiets zal in de toekomst trouwens alleen maar groter worden simpelweg omdat de vergrijzing toeneemt.
De hoeveelheid 75 plussers die een hartaanval krijgt zal ook stijgen.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken