Onderzoeker: 'Stint is onbetrouwbaar'

Onderzoeker Peter Coppes uit Helmond is enorm geschrokken na zijn onderzoek naar de Stint, zo meldt Omroep Brabant. Volgens de onderzoeker zit de Stint onhandig in elkaar en druist het gebruik tegen het menselijk instinct in. Zo moet je om te remmen het handvat loslaten, terwijl je in paniek juist gaat knijpen. Links zit wel een traditionele mechanische rem, maar die werkt onvoldoende volgens Coppes.

Straling
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) liet zondag weten dat het onderzoek gaat doen naar de invloed van de elektromagnetische straling van de spoorweginstallatie op de Stint. Coppes deed zelf ook al onderzoek naar de straling: “Ik heb 2000 MilliTesla gemeten. Dat is meer dan genoeg om problemen te veroorzaken. Autofabrikanten hebben daarom gevoelige delen in de auto afgeschermd, bijvoorbeeld met een stalen plaat op de bodem. Bij de Stint was niets afgeschermd.”

Meer incidenten
Na het spoordrama in Oss, waarbij vier kinderen om het leven kwamen en een vijfde kind en begeleidster zwaar gewond raakten, hebben verschillende gebruikers melding gedaan van storingen in de Stint bij een spoorwegovergang. Coppes: “RTL Nieuws had zes incidenten boven water gehaald, waarvan vier bij een overweg. Dan gaan bij mij de alarmbellen af. Een overweg is niet glad en mooi. Het is hobbelig en ongelijk. Zo’n karretje gaat schokken en rammelen. De mechanische contacten die erin zitten, krijgen klap op klap. Op het moment dat er geen verbinding is, stopt de Stint niet. Het voertuig rolt vanwege het gewicht gewoon door. Maar omdat het om een elektrische rem gaat, werkt die ook niet.”

Niet betrouwbaar
Of een van deze zaken de oorzaak is van het fatale ongeluk in Oss durft Coppes niet te zeggen. Wel is het voertuig volgens hem technisch absoluut niet te vertrouwen. De RDW kijkt ook niet naar falende techniek volgens hem. Die letten alleen op de breedte, verlichting en remmen. Coppes geeft verder nog aan dat hij het opmerkelijk vindt dat er geen opleiding nodig is om de Stint te besturen: “De Stint lijkt qua techniek nog het meest op die elektrische karretjes die in magazijnen rijden. Maar om daar mee te rijden moet je eerst een certificaat halen. De RDW heeft dit ook geadviseerd, maar dat is genegeerd.”