Meer BLK-aanbiedingen dan kiloknallers bij Plus
Plus had het afgelopen kwartaal als eerste supermarkt in Nederland meer vleesaanbiedingen met een keurmerk dan kiloknallers. Dat blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier, die hierin een belangrijke trendbreuk ziet.
Bij Plus was afgelopen kwartaal 37 procent van de aanbiedingen een kiloknaller (aanbieding van vlees zonder keurmerk). “Dat het aantal diervriendelijkere vleesaanbiedingen het aantal kiloknallers overtreft, is goed nieuws”, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier. “Hopelijk houdt Plus dit vol en volgt de rest van de supermarkten snel.”
Supermarktketens COOP en Dirk hebben na Plus het laagste percentage kiloknallers, met respectievelijk 55 en 57 procent. Het grootste aandeel kiloknallers is te vinden bij Emté, Aldi en Lidl. Meer dan 70 procent van hun vleesaanbiedingen is zonder keurmerk.
Minder kiloknallers
Gemiddeld lag het aantal kiloknallers het afgelopen kwartaal op 63 procent. Dat is minder dan in dezelfde periode in 2016, toen 69 procent van de vleesaanbiedingen zonder keurmerk was. Bij de meeste supermarkten loopt ook het absolute aantal kiloknallers terug. Alleen Aldi, Vomar en Lidl hadden afgelopen kwartaal meer kiloknallers dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Naast Plus zetten ook andere supermarkten stappen naar minder kiloknallers. Zo zet Jumbo geen kiloknallers meer op de voor- en achterkant van de folder, de meest prominente plekken. Daarnaast gaan folderaanbiedingen van vers varkensvlees zonder keurmerk in de ban. Dat is het varkensvlees uit de koeling met uitzondering van de vleeswaren. Plus, Deka en Dirk doen dit al voor hun verse kippenvlees. Daarnaast plaatst Dirk ook geen kiloknallers meer op de voorkant van de folders.
Meer BLK-aanbiedingen dan kiloknallers bij Plus (Foto: Wakker Dier)