Limburg kiest voor Arriva
De provincie Limburg gaat het openbaar vervoer (ov) gunnen aan Arriva. Deze vervoerder mag vanaf volgend jaar december vijftien jaar lang het busvervoer in Limburg en de vier regionale spoorlijnen verzorgen. Met de gunning is een bedrag van 2 miljard euro gemoeid.
In februari had het provinciebestuur NS-dochter Abellio aangewezen als vergunninghouder. Maar Limburg kwam daarop terug toen bleek dat Abellio het spel niet eerlijk had gespeeld. Het kreeg namelijk geheime informatie van een oud-directeur van vervoerder Veolia, de huidige verantwoordelijke voor het Limburgse ov.
De provincie stond voor de keus om of Arriva het ov te gunnen, of de aanbesteding helemaal over te doen. Maar Abellio was voor vervoersgedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA) geen partij meer. Sterker nog: de provincie wil bij Abellio een schadeclaim indienen, liet ze dinsdag weten.
Er was nog een derde partij die aan de aanbesteding heeft meegedaan: huidig vervoerder Veolia zelf. Die gaat bezwaar maken tegen de concessie, zei een woordvoerster woensdag in een reactie. Veolia vindt namelijk dat de hele aanbesteding over moet omdat die oneerlijk is verlopen.
Van der Broeck: "Veolia heeft een aanbieding gedaan die meer kostte dan het maximumbudget. Daarom hebben we dat bod meteen terzijde gelegd. De vastgestelde onregelmatigheden door Abellio hebben daar niets mee te maken."
In vijftien jaar tijd is de omzet uit het ov in Limburg 2 miljard euro. Arriva krijgt jaarlijks 55,5 miljoen euro subsidie. De rest van de omzet moet Arriva uit kaartverkoop verdienen.
Ook Gelderland is dinsdag akkoord gegaan met de gunning aan Arriva. Dat was nodig omdat een deel van de Maaslijn Roermond - Nijmegen over Gelders grondgebied loopt.
Arriva is dochter van de Deutsche Bahn en actief in veertien landen. In Nederland is Arriva met 5000 medewerkers werkzaam in acht provincies.
Limburg kiest voor Arriva (Foto: Novum)