'Fyra te vroeg uit fabriek'

NS-dochter NSFSC nam Fyra-treinen over van fabrikant AnsaldoBreda die nog lang niet aan alles eisen voldeden. Maar de tijd drong en de druk was groot om met de treinen te gaan rijden.

Dat zei Richard de Leeuw, projectmanager Fyra voor NSFSC en de Belgische spoorwegen NMBS, maandag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra. De flitstrein zou gaan rijden op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid, maar was veel te laat klaar en moest na een paar weken alweer van het spoor omdat er veel mis mee was. De commissie zoekt uit hoe het zover heeft kunnen komen.

Onder druk van HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn, nam NSFSC de treinen voortijdig over van de fabrikant. "Er was geen weg terug", zei De Leeuw. "Voor iedereen was duidelijk dat er treinen moesten komen." Volgens de Leeuw vond HSA, ook een NS-dochter, de treinen acceptabel en waren de problemen niet zo groot dat er niet mee gereden kon worden.

Fyra (Foto: Novum)
Fyra (Foto: Novum)