The Witcher III heeft natuurgetrouwe wereld
CD Projekt Red is hard aan het werk om een zo realistisch mogelijke wereld te creëren. In een interview met Siliconera zijn allerlei details over de gebieden, flora en fauna bekendgemaakt. Je kunt een tijd lang stilstaan en toekijken hoe allerlei wezens en mensen hun eigen leven leiden.
Er komt enorm veel variatie als het gaat om omgevingen. Jonas Mattson, senior environment artist van CD Projekt Red, zegt dat het team goed heeft gekeken naar kunstwerken uit de Middeleeuwen. In zulke schilderingen zijn de landschappen en verschillende gebouwen goed te zien. De stad Novigrad, de grootste stad uit het hele spel, heeft bijvoorbeeld een Nederlands-Duitse stijl.
Dit is belangrijk voor de immersie en het realisme. "Uh, soms zie je een game en dan denk je, "Mooi, een stad met overal rechte straten." Maar... ben je ooit in Europa geweest?" In The Witcher III zullen veel steden krappe, slingerende weggetjes hebben, geïnspireerd door de Romeinse handelsroutes die niet altijd mooi aangelegd waren.
Ook de vegetatie in de game wordt zorgvuldig uitgekozen. Planten, bosjes en bomen worden alleen geplaatst op plekken waar ze in het echt ook zouden kunnen groeien. Ook wordt er gekeken naar wat voor soort dieren deze planten aantrekken. Er is namelijk veel interactie tussen dieren, andere wezens en de omgeving.
In de trailer was al te zien dat wezens te volgen zijn door bijvoorbeeld hun voetsporen te volgen. Elk dier heeft hun eigen unieke patroon: vogels vliegen bijvoorbeeld in bepaalde routes, herten grazen bij hun favoriete planten en als je iets vermoordt zal het lichaam hongerige dieren aantrekken. Je kunt hiermee ook sterke, unieke monsters aantrekken.
"De wereld leeft. Het is niet zo dat je totaal geen rol speelt. Maar je bent onderdeel van een wereld, en het leven gaat ook door zonder jou," aldus Jonas Mattson.