'Winterdienstregeling NS voorbeeld voor buitenland'

Met de veel bekritiseerde winterdienstregeling loopt de NS 'heel erg voorop' in de wereld. Buitenlandse spoorbedrijven kijken met jaloezie naar het Nederlandse systeem, stelt NS-directeur Bert Meerstadt donderdag in een interview met nu.nl.

Vanuit het buitenland komen veel aanvragen om het systeem van de NS te kopen, claimt de topman. "Nergens anders in de wereld kan een dag van tevoren nog besloten worden de hele dienstregeling aan te passen." Door met winters weer minder treinen te laten rijden, kunnen volgens de NS storingen sneller worden verholpen en bestaat er minder risico dat een storing zich als een olievlek over het land verspreidt.

Ook donderdag geldt een aangepaste dienstregeling. Een groot deel van de ochtend viel in een groot deel van het land echter nog geen vlokje sneeuw. Het is echter geen optie de winterdienstregeling maar voor een dagdeel te laten gelden. "Eerst konden we twee dagen van tevoren besluiten tot het aanpassen van de dienstregeling. Dat is nu al verbeterd naar één dag van tevoren."

De directeur sluit niet uit dat in de toekomst nog sneller ingrepen in de dienstregeling worden gedaan. "Maar we vragen ons dan wel af: komen we dan nog wel betrouwbaar over naar onze klanten als we pas op de dag zelf communiceren. De meeste mensen plannen hun reis toch een dag van tevoren."

De winterdienstregeling kost de NS volgens de directeur alleen al aan inkomstenderving een miljoen euro per dag. Daar komen nog andere kosten, zoals gratis koffie, bij.

De NS presenteerde donderdag zijn jaarverslag. Het komende jaar moet de communicatie richting de reizigers verbeteren. "In onze mededelingen hoort altijd direct een vorm van emotie te zitten." Het is volgens Meerstadt voor veel reizigers een klap in het gezicht dat bij de mededeling dat treinen niet rijden niet wordt gezegd dat het de NS spijt. Ook zou het te lang duren voordat erbij wordt verteld wat de alternatieve reisopties zijn en dat er gratis koffie is.

De communicatie bij verstoringen is al langer een punt bij de NS dat voor verbetering vatbaar is. Al in 2010 beloofden de directies van NS en Prorail na een overleg met bonden bij een verstoring beter te communiceren met treinreizigers.


'Winterdienstregeling NS voorbeeld voor buitenland' (Foto: Novum)