PvdA wil minder spoorlijnen decentraliseren

Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld wil meer spoorlijnen regionaal aanbesteden dan haar eigen partij, de PvdA. Dat bleek donderdag tijdens een debat over het spoor in de Tweede Kamer.

Mansveld wil op termijn mogelijk vier extra lijnen decentraliseren. Dat betekent dat niet langer de NS, maar een andere vervoerder over het spoor gaat rijden. Zij zet hiermee het beleid voort dat door het vorige kabinet werd ingezet. Het gaat om de lijnen Zwolle - Groningen, Zwolle - Enschede, Maastricht Randwyck - Roermond en Sittard - Heerlen. Die kwamen na onafhankelijk onderzoek uit de bus als kandidaten voor decentralisatie.

Kamerlid Duco Hoogland (PvdA) liet tijdens het debat weten dat hij alleen toestemming wil geven voor het decentraliseren van de lijnen in Limburg. Hoogland is tegen 'versnippering' op het spoor, maar maakt een uitzondering voor deze twee lijnen, omdat de provincie dat zelf graag wil.

Mansveld zei echter dat het besluit om de lijn Zwolle - Enschede niet langer aan de NS te gunnen al is genomen en in 2014 ingaat. Bovendien hield zij vast aan het plan om ook de lijn tussen Groningen en Zwolle regionaal aan te kunnen besteden. Wel is daarvoor eerst overleg nodig met de regionale bestuurders.

De bewindsvrouw verwees daarbij naar het regeerakkoord, waarin VVD en PvdA hebben afgesproken om de mogelijkheden van verdere decentralisatie te onderzoeken, maar het hoofdrailnet in stand te houden. Hoogland hield echter voet bij stuk. De PvdA'er wil het laten bij het regionaal aanbesteden van twee lijnen. "Meer dan twee lijnen is voor ons te veel." Hij wil de bewindsvrouw met een motie op andere gedachten brengen.

De andere regeringspartij VVD pleitte juist voor meer decentralisatie. Ook moet het tempo worden opgevoerd, zei Betty de Boer. Zij wil volgend jaar al kijken of meer lijnen kunnen worden gedecentraliseerd, zoals de verbinding tussen Zwolle en Leeuwarden.