'Ramppiloot Air France niet in cockpit'

De gezagvoerder van de in 2009 verongelukte Air France-Airbus zat op het moment dat het ongeluk zich voltrok niet op zijn stoel. Dat stelt het Duitse blad Der Spiegel op basis van een bij het onderzoek betrokken bron.

De piloot is de cockpit ingerend om aanwijzingen te geven toen het misging, zo is volgens de bron te horen op de onlangs uit zee geviste voicerecorder. Tot dusver leek het erop dat het toestel regelrecht een storm was ingevlogen, maar ook de recent teruggevonden vluchtdatarecorder zou aangeven dat de bemanning heeft geprobeerd een minder riskant pad door het noodweer te kiezen.

De datarecorder geeft verder aan dat er vlak voor de crash sterk werd opgetrokken. Mogelijk raakte het toestel hierdoor overtrokken en leidde dat tot het neerstorten. De oorzaak daarvan zou kunnen liggen in het verstopt raken van de snelheidsmeter door ijskristallen, waardoor de piloten verkeerde snelheidsinformatie kregen. Een andere mogelijkheid is dat de automatische piloot ingreep. Het toestel ging binnen vijf minuten na het optreden van de problemen verloren.

De NOS heeft navraag bij Air France gedaan, en meldt dat de luchtvaartmaatschappij vooralsnog niet denkt dat een technisch mankement aan het ongeluk ten grondslag lag. Kort na het ongeluk van 1 juni 2009 verschenen evenwel berichten dat bij Airbus-toestellen van de luchtvaartmaatschappij al verschillende keren problemen met de snelheidsmeters waren opgetreden.

Vluchtrecorder Air France-toestel
Vluchtrecorder Air France-Airbus (Foto: Novum/AP)