Starhawk wordt anders dan andere shooters
Volgens een onderzoek van Sony vinden veel gamers shooters te veel op elkaar lijken. Sony wil met Starhawk, het lang verwachte vervolg op Warhawk, daarom iets compleet nieuws doen en differentiëren van de massa. Op die manier hopen ze de interesse voor de game te vergroten.
Sony geeft toe dat ze vooral veel geld willen verdienen met de verkoop van games. Aangezien shooters populair zijn, kijk maar naar de verkopen van bijvoorbeeld de Call of Duty-reeks, was het een logische keuze om binnen dat genre een opvallende game te maken. Starhawk moet nu een frisse beleving gaan bieden zodat spelers binnen dit populaire, maar overvolle, genre interesse blijven houden.
Een onderdeel waar Starhawk zich op onderscheidt is het unieke lichte RTS-gedeelte genaamd 'Build en Battle'. Spelers doden in de game talloze vijanden die resources opleveren. Deze resources zijn vervolgens weer inzetbaar in de game. In het verleden zijn shooters en RTS-games vaker gecombineerd maar nooit echt succesvol geworden. Nu is het volgens Sony anders omdat er nu door een shooter-developer gewerkt wordt aan een dergelijke combi-game, en niet door een RTS-developer.