Beijing zet rem op nieuwe auto's

De Chinese hoofdstad Beijing gaat het aantal nieuw in te schrijven voertuigen in 2011 drastisch beperken. Er zullen nog maar 240.000 nieuwe kentekens worden afgegeven, iets meer dan een derde van het totaal van dit jaar.

De maatregel gaat vrijdag in, zei de vicesecretaris-generaal van het stadsbestuur van Beijing, Zhao Zhengyu. Nieuwe kentekens zullen bij loting worden toegewezen, zei hij. Veel mensen zagen de nieuwe beperkingen al aankomen en hebben nog gauw een nieuwe auto aangeschaft. Alleen in de afgelopen week werden er volgens het staatspersbureau Xinhua dertigduizend nieuwe auto's verkocht.

De Chinese middenklasse wordt steeds rijker en steeds meer mensen willen een auto, als statussymbool en teken van onafhankelijkheid. De automobielindustrie is bovendien door de Chinese regering als een speerpunt van het beleid bestempeld. In 2009 is China de Verenigde Staten als grootste afzetmarkt voor auto's voorbijgestreefd, met een verkoopstijging van 45 procent naar 13,6 miljoen voertuigen. Dit leidt tot verstoppingen op de wegen en straten veranderen steeds meer in parkeerterreinen.

In Beijing, een stad met zeventien miljoen inwoners, komen dagelijks bijna tweeduizend nieuwe auto's op de weg. Om luchtvervuiling tijdens de Olympische Zomerspelen van 2008 tegen te gaan, bepaalden de autoriteiten dat auto's met even of oneven kentekens om de dag moesten blijven staan. Vandaag de dag moeten alle auto's een dag in de week aan de kant blijven, afhankelijk van het kenteken. Veel Chinezen hebben dit probleem omzeild door een tweede auto aan te schaffen. Een op de vijf auto's die nu wordt verkocht is een tweede auto, zegt de regering. "De nieuwe beperkingen zullen ongetwijfeld gevolgen hebben voor onze omzet", zei Wang Qian, verkoopmanager bij het autobedrijf Zhongda.


Beijing zet rem op nieuwe auto's (Foto: Novum)