Machinist: Prorail ook schuldig aan crash Stavoren

Prorail en de Inspectie Verkeer en Waterstaat hebben net zo veel schuld aan het treinongeluk in het Friese Stavoren als de machinist die toezicht hield. Dat zegt de machinist, Jan ten Kate, maandag in De Telegraaf. Onder zijn begeleiding reed een onderhoudstrein eind juli door een watersportwinkel en belandde op een plein.

Ten Kate erkent dat hij zelf fouten heeft gemaakt, maar beschuldigt ook Prorail en de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Die lieten treinen rijden op een baanvak dat geen beveiliging voor sommige buitenlandse treinen heeft.

"Jarenlang klagen wij al over de onveilige situatie. Kort voor het ongeluk heeft een collega nog gewaarschuwd", zegt Ten Kate. "Maar uit kostenoverweging gebeurde er niets." Ook zou hij hebben vertrouwd op kaarten van Prorail waarop twee seinen zijn te zien, maar die waren enkele jaren geleden al weggehaald.

Bouwbedrijf BAM had de Italianen van Speno ingehuurd om het spoor te slijpen. Ten Kate was via Spoorflex ingehuurd als een soort loods omdat de Italianen de situatie ter plekke niet kennen. Hij miste in het donker drie onverlichte borden die aangeven dat de snelheid omlaag moet.

Dat kwam volgens hem doordat de Italianen voortdurend vragen stelden en gebrekkig Duits en Engels spraken. Daarom moest hij ze steeds aankijken. "Ik moest zien of ze het begrepen."

Toen opeens het perron opdoemde, werd aan de noodrem getrokken. "Maar we wisten dat het te laat was. Je hebt dan nog driehonderd meter tot het stootjuk, maar we reden te hard."

De trein reed door een stootblok en sleurde een lege brandstofwagon achter het stootblok mee. Het incident vond plaats in de late avonduren. Er vielen slechts twee lichtgewonden. Na het ongeluk mocht Spoorflex een tijd niet werken op het Nederlandse spoor. De werktreinbegeleiders zouden niet scherp genoeg toezicht houden.

Het Openbaar Ministerie onderzoekt of Ten Kate moet worden vervolgd. FNV Bondgenoten vindt dat machinisten na een fout niet strafrechtelijk moeten worden vervolgd. "Een machinist maakt niet expres fouten. Er zijn andere manieren om te straffen", zegt bestuurder Egon Groen. Tot het ongeluk was Ten Kate volgens eigen zeggen een vaak gevraagd man. Nu komt hij niet meer aan de bak.


(Foto: Novum)