Garriott wil sociale games met diepgang

De nieuwe generatie games draait steeds meer om het verhaal. Daarnaast moeten deze games 'sociaal en makkelijk te installeren' zijn. Dat zegt Richard Garriott, oprichter van gamestudio Portalarium, in een interview met Gamasutra.

Garriott stapt na een ruimtereis en een afwezigheid van enkele jaren terug in de game-industrie. Vroeger werkte hij bij NCSoft aan online games als Tabula Rasa, City of Heroes, City of Villains en Lineage II. Garriott brak door bij zijn toenmalige bedrijf Origin met de Ultima-serie en de eerste grote online game Ultima Online.

Hij is van mening dat hij nu tijdens 'de derde golf' terugkomt. Het begon met de start van de game-industrie, daarna kwam het online gamen, en nu zijn er de sociale games.

"De sleutel om deze nieuwe markt te bereiken, zit 'm in datgene wat belangrijk is voor deze doelgroep, oftewel hun vrienden. Als gamedesigner moet je erkennen dat vriendschappen en netwerken een belangrijke activiteit zijn", legt Garriott uit.

Op dit moment zijn sociale games als We Rule op de iPhone of FarmVille en Mafia Wars op de website Facebook niet bijzonder mooi. Garriott ziet hier een parallel met het vroege gamedesign. Toen de overstap van normale games naar online games werd gemaakt, brachten online games ook niet bijzonder veel grafisch spektakel.

"Mensen dachten dat die online game niet interessant was. Ze noemden het grafisch achterhaald. Maar het was wel zeker relevant. Ultima Online was de bakermat voor dingen die zouden komen. Dat geldt nu ook voor sociale games", meent Garriott. "En zodra je er een verhaal in gaat stoppen, krijgt een game betekenis voor de speler. Dat moet ook mogelijk zijn in interactieve, sociale game-omgevingen, al zal dat wel een grote uitdaging zijn."

Garriott wil sociale games met diepgang
Garriott wil sociale games met diepgang

Submitter:  Bron: Novum