'In WoW moet iedereen overpowered zijn'

Rob Pardo, topman bij Blizzard Entertainment, heeft tijdens een speech op de Game Developers Conference zijn visie over World of Warcraft uitgelegd. Pardo wil dat iedereen zich overpowered voelt, schrijft Gamasutra.

"We willen van alles een 11 maken," zegt Pardo. "Elk karakter en klasse moet aanvoelen alsof het niet gestopt kan worden. Dat is het gevoel dat wij spelers willen geven."

In World of Warcraft kunnen spelers niet alleen een ras, zoals een dwerg, trol of elf, kiezen, maar ook een klasse, zoals de paladijn, priester, of sjamaan. Het is voor Blizzard van levensbelang om er voor te zorgen dat geen enkele klasse overdreven sterk is. Ondertussen moeten spelers zich juist wel krachtig voelen.

Blizzard benadrukt graag de verschillen tussen de personages. Wanneer de aanvalskracht van een klasse flink omhoog gaat, doet Blizzard de verdediging van andere klassen ook omhoog.

"Het ultieme doel van het balanceren van klassen is spelers te laten voelen dat elke nieuwe klasse waarmee ze spelen beter is dan de vorige. De heeft niet alleen betrekking op gameplay, maar ook op personages en het verhaal van de game", legt Pardo uit. "Al onze personages zijn 15 meter groot, en wanneer iets in het verleden gebeurde, dan is dat 10 duizend jaar geleden", voegt Pardo grappend toe.

'In WoW moet iedereen overpowered zijn'
'In WoW moet iedereen overpowered zijn' (Foto: Novum)