Bridgestone verwacht weinig problemen in 2010
Bridgestone heeft laten weten niet veel hinder te verwachten van het verbod op bijtanken in 2010. Het is wel noodzakelijk om de banden sterker te maken want er komt extra gewicht op de banden te staan, maar volgens Hirohide Hamashima, directeur bandenontwikkeling van Bridgestone Motorsport, hoeft dat geen echte problemen op te leveren. |
"De auto's zullen volgend jaar bij de start van de race zo'n honderd kilo zwaarder zijn, dus de banden moeten sterker zijn. Je moet je echter bedenken dat de kracht van de neerwaartse druk kan overeenkomen met 2000 kilo, dus dan valt honderd best wel mee", aldus Hamashima."Voor de teams zal de strategie natuurlijk voor een nieuwe uitdaging zorgen en coureurs zullen er zelf voor moeten zorgen dat hun banden aan het begin van de race niet te erg slijten, wanneer de banden nog koud zijn en de auto's zwaar."
Het hogere gewicht zal niet het enige zijn wat Bridgestone gaat veranderen verklaarde Hamashima: "In 2010 zullen we een smallere voorband hebben. Dat zal voor een betere balans in de grip tussen voor- en achterkant van de auto zorgen", aldus de Japanner. "Toen we dit jaar terugkeerden naar de slicks, behielden we de afmetingen van de gegroefde banden, waardoor de voorkant van de auto veel meer grip had dan de achterkant. Dit lossen we op door de voorband smaller te maken."