Microsoft: Hardcore spellen verkopen zichzelf

David Dennis (senior director of marketing and business development) van Microsoft is er van overtuigd dat hardcore spellen zichzelf verkopen (aan de hardcore gamers) en dat de zogenaamde casual spellen veel moeilijker zijn te verkopen aan de grote massa. Hij vertelt in een recent interview dat voor Microsoft beide focusgroepen (de hardcore- en casual gamers) wel degelijk heel belangrijk zijn voor de 360, maar dat de hardcore gamers het belangrijkste zijn om ervoor te zorgen dat Natal zijn publiek zal vinden.

Volgens hem is de Xbox 360 een spelcomputer die voor ieder wat wils heeft en de focus is altijd als eerste geweest om de hardcore gamer in de grip te krijgen en er voor te zorgen dat zij zich gaan investeren en begaan gaan voelen met de 360. De hardcore gamer is namelijk de meest trouwe klant die je maar kan wensen. Pas daarna is het belangrijk om je te richten op de andere mogelijkheden die de 360 kan bieden en dan met name de spellen voor de casual markt.

Het is duidelijk voor Microsoft dat je beide partijen anders moet benaderen en dat hebben ze ook duidelijk bewerkstelligd door andere mogelijkheden te bieden met de 360, zoals bijvoorbeeld Twitter, Zune en Facebook. Het is in ieder geval duidelijk dat Natal niet alleen bedoeld is voor het Wii-publiek dat verder geen interesse heeft in de ‘normale’ videospellen. De bedoeling is dat de hardcore gamer ruim aan zijn trekken gaat komen met Natal en dan zou het succes van Natal vanzelf moeten volgen als het core-publiek zich heeft gesetteld aan deze nieuwe manier van interacteren met de 360. Natuurlijk zal er met de release van Natal ook voldoende software te krijgen zijn die bedoeld is voor de casual markt.

Deze strategie is duidelijk het beleid bij Microsoft, want spelontwikkelaars zoals Rare hadden al eerder aangegeven dat bijvoorbeeld het volgende deel in de Killer Instinct reeks een goede kandidaat zou zijn voor de extra mogelijkheden die Natal met zich mee brengt en daarmee zouden zij een spel bieden dat duidelijk voor de hardcore gamer bedoeld is. Het is natuurlijk niet alleen Rare die bezig is met het ontwikkelen van spellen die voor Natal bedoeld zijn, want zo’n beetje iedere bekende ontwikkelaar van Konami tot Square Enix is bezig met software voor Natal. Het is maar afwachten of deze strategie echt gaat werken voor Microsoft, maar eind volgend jaar gaan wij het vanzelf merken wanneer Natal wereldwijd wordt uitgebracht.