Junkie XL praat over soundtracks van games

Neerlands trots op electro-gebied, Junkie XL, heeft zich weer eens met de soundtrack van een game ingelaten, ditmaal heeft onze eigen extra grote verslaafde zich ingelaten met Need For Speed: Pro Street en Gamespot heeft een interview geregeld met de beste man om hem te vragen naar zijn ervaringen.

JXL (voor de in-crowd) heeft al voor meerdere games muziek gemaakt, onder andere Forza en SSX Blur als ook voor films. Op veel mensen komt het maken van een soundtrack van een game toch over als een plek waar je nummers dumpt die niet goed genoeg waren voor het normale album, maar onze Junk is het daar niet mee eens:

I totally disagree. Of course that has to do with who put out the soundtrack and their reason for putting it out but the games that I have been involved with have all been interactive games and if there is a demand from the consumer side for good music in the game I think the music stands on its own. SSX Blur is a great example of a successful game soundtrack, it sold great on iTunes.

Daarnaast heeft onze DJ ook meegewerkt aan films, over het verschil tussen het maken van een soundtrack voor een film en een game had hij het volgende te zeggen:

It’s a big difference. A movie is linear medium, the picture is set and "locked." You have to come up with music that fits to that picture. With video games, it’s interactive music which means there will be an interactive experience, the music needs to be altered with how the player is playing the game. Kind of difficult to explain but I guess the similarity is that you need to come up with music that fits a story.

Meer antwoorden van Onze Electronicus vallen hier te lezen, onder andere gaat hij nog in op een mogelijke DJ Hero.


Junkie XL