Veel PSP klachten

In Japan zijn er in totaal zo'n 5000 PSP's al terug gebracht omdat er problemen zijn met de knop 'vierkantje'. De meestgehoorde klacht is dat de knop niet goed uitgelijnd is en vaak blijft hangen als de knop ingedrukt is.

Het probleem is geen probleem volgens Ken Kutaragi van Sony. Bij het ontwerp van de PSP is er rekening mee gehouden, Sony wilde namelijk niet een kleiner scherm of een grotere PSP. Hierdoor moet 'vierkantje' dus wat ruimte inleveren en kan het zijn dat de respons van deze knop wat minder is.

"[...]
This is the design that we came up with. There may be people that complain about its usability, but that's something which users and game software developers will have to adapt to. I didn't want the PSP's LCD screen to become any smaller than this, nor did I want its machine body to become any larger.
[...]"


Aldus Kutaragi.
"[...]
The button's location is [architectured] on purpose.It's according to specifications. This is something that we've created, and this is our specification. There was a clear purpose to it, and it wasn't a mistake.
[...]"


De onderstaande foto laat duidelijk zien hoe de knop zit in vergelijking met de andere knoppen:

Kuturagi is echter gewoon hartstikke trots op de PSP:

"[...]
I believe we made the most beautiful thing in the world. Nobody would criticize a renowned architect's blueprint that the position of a gate is wrong. It's the same as that.
[...]"


En daar moeten we het dus mee doen. Verwacht wordt dat het design niet aangepast gaat worden voor de Europese en Amerikaanse markt.