Imago geneesmiddelenindustrie slecht

Het imago van de farmaceutische industrie is slecht. Het heersende beeld van de sector is dat medicijnfabrikanten te weinig innoveren, niet transparant zijn en vooral aan hun eigen belang denken. Dit blijkt uit een onderzoek dat door onderzoeksbureau Motivaction is uitgevoerd in opdracht van Nefarma, de koepelorganisatie voor de farmaceutische industrie.

Voor het onderzoek werden interviews afgenomen met veertien ingewijden in de sector, onder wie politici, ambtenaren, artsen en patiëntenvertegenwoordigers en apothekers. Het beeld van de sector dat naar voren komt is weinig positief, concludeert Motivaction.

Het commerciële eigenbelang staat bij farmaceutische bedrijven voorop, gesteund door een geolied marketingapparaat, zegt een van de respondenten. Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat bij de pillenproducenten niet hoog in het vaandel, en innovatie is eerder een slimme marketingtruc dan dat er werkelijk baanbrekende nieuwe middelen worden gemaakt, stellen de ondervraagden.

Ook Nefarma staat er slecht op bij de geïnterviewden. Weliswaar vertegenwoordigt de koepelorganisatie de innoverende farmaceutische bedrijven 'op professionele wijze', maar in het publieke debat over geneesmiddelen zou de organisatie onzichtbaar zijn. Ook mist Nefarma volgens de ondervraagden een mandaat om namens de hele sector te spreken. 'Als het echt spannend wordt, behartigt elk lid zijn eigen belang.'

Nefarma-directeur Michel Dutrée is niet blij met de onderzoeksconclusies. Hij ziet het rapport als een nulmeting en wil dat de branche er over drie jaar beter voor staat. Dan zal er opnieuw een onderzoek worden gedaan naar het imago van de sector, zegt Dutrée in een interview in Trouw. "Dit rapport is een belangrijk signaal. We zijn er dus nog niet."