Snijden in dieren tijdens biologieles mag
Kamerlid Esther Ouwehand had vragen gesteld naar aanleiding van de beslissing in Vlaanderen om het ontleden van dieren niet langer op te nemen in de leerplannen van het Belgische voortgezet onderwijs. De kerndoelen in het Nederlandse onderwijs schrijven geen dissectie van dieren voor.
Scholen bepalen zelf of zij anatomische practica aanbieden, waar bijvoorbeeld muskusratten, vissen of organen van herkauwers worden ontleed. Dit zou belangrijk zijn voor leerlingen die zich willen oriënteren op bepaalde vervolgopleidingen. De dode dieren zijn afkomstig van de rattenvanger, de visboer of de slager, schrijft de staatssecretaris. Leerlingen die een dergelijk practicum niet uit willen voeren hoeven dat ook niet te doen. Ook besteden scholen veel aandacht aan de emotionele aspecten van ontleding.
Ouwehand wilde ook weten of de ethische discussie rondom dierproeven deel uitmaken van de leerdoelen. Ook hierover staat niets in de kerndoelen voor het voortgezet onderwijs. De scholen maken hierin zelf een keuze en de staatssecretaris wil dit geen vast onderdeel van het lesprogramma maken.