Dode brand operatiekamer was vastgesnoerd

BrandDe 69-jarige vrouw die donderdag in het Twenteborg Ziekenhuis in Almelo omkwam door een brand in de operatiekamer was op dat moment vastgesnoerd. Personeel probeerde haar nog wel te bevrijden, maar dat is niet gelukt. Dit maakte een woordvoerder van het ziekenhuis bekend.

De vrouw uit Almelo was tijdens de operatie plaatselijk verdoofd en bij kennis. De standaard procedure schrijft voor dat de patiŽnt zogeheten gefixeerd op de operatietafel ligt, om ongewenste bewegingen te voorkomen. Plotseling kwam er een steekvlam uit een zuil dicht bij het hoofd van de patiŽnt. De anesthesieassistent probeerde met de brandslang tevergeefs het vuur te blussen.

De afstandbediening van de operatietafel was door de vlammen onbereikbaar geworden. De vrouw is vervolgens in de vuurzee om het leven gekomen, zo blijkt uit een reconstructie van het ziekenhuis. De technische recherche stelt een onderzoek in naar de exacte toedracht van het ongeval.