Minder ouderen als opa of oma in reclames

Uit een onderzoek van de Ster en de Radboud Universiteit Nijmegen is gebleken dat ouderen tegenwoordig steeds minder als opa of oma in reclamespotjes te zien zijn. De senioren zijn als groep nog steeds ondervertegenwoordigd, maar worden veel vaker neergezet als bijvoorbeeld levensgenieter.

Ook worden in dit millennium meer verschillende producten aangeboden door vijftigplussers. Ging het tien jaar geleden nog voornamelijk om snoepgoed, nu zijn ouderen ook te zien in reclames voor telefoonabonnementen of computers. Volgens de Ster toont dit aan dat de oudere kijker serieus wordt genomen. Desondanks komen er niet méér ouderen voor in reclamespotjes. De verhoudingen zijn echter wel veranderd: Het aantal vrouwen in commercials is sterk toegenomen, terwijl het aantal mannen licht is gedaald.

De onderzoekers kwamen tot deze conclusies na een vergelijking van 117 reclamespotjes uit 2003 met een inhoudsanalyse uit 1993.


De klassieke snoepgoed-opa is tegenwoordig minder te zien op tv
Bron: Storck