Restaurant laat gasten 'no-claim' verklaring tekenen
Een exclusief Londens restaurant is gestopt met het laten ondertekenen van vrijwaringsverklaringen door klanten. Dit nadat de media er lucht van hadden gekregen. Het restaurant had de gewoonte om klanten die een 'rare' of 'medium-rare' hamburger bestelden, een verklaring te laten ondertekenen, waarmee ze het restaurant vrijwaarden van eventuele schadeclaims, mocht de eter er nadien ziek van worden. De verklaring werd na ondertekening ook nog bekrachtigd door een handtekening van de dienstdoende chef, zodat het restaurant zich daarmee kon indekken tegen lawsuits.
Het restaurant, deel uit makend van een vijfsterrenhotel uit de Marriot-keten gevestigd in de hippe Docklands, adviseerden hun klanten dan ook om hun super-de-luxe "prime gourmet steak burger" à 12 pond (18 euro) alleen als 'medium' dan wel 'well done' te bestellen.
De zaak werd aanhangig gemaakt door Tim Sanders, een advocaat van beroep die er toevallig binnen kwam om er een 'medium rare prepared' hamburger te eten. Hij deed z'n bestelling en tot z'n grote verbazing kwam de ober even later terug met de verklaring en het verzoek deze in drievoud te ondertekenen, anders kon hem de hamburger niet worden geserveerd. "Dit is een goed voorbeeld, hoe de angst voor rechtszaken de maatschappij tot dergelijke bizarre maatregelen forceert", reageerde hij.
Een woordvoerder van Marriot haastte zich te zeggen dat "...we beter duidelijk hadden moeten maken dat wij honderd procent achter de kwaliteit van onze producten staan, maar dat klanten die rauw of half rauw vlees willen eten, dit op eigen risico dienen te doen." De voorzitter van de Britse Restaurant Association reageerde daarop door te stellen dat "...sommige zakenmensen blijkbaar totaal niet sporen."