Arrows straks verder met Ford motoren

Lord Dreamer had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Een toepasselijker moment waarop Arrows-teambaas Tom Walkinshaw afgelopen zaterdag het publiek geheim wereldkundig maakte dat hij met Ford een tweejarige overeenkomst heeft gesloten over de levering van fabrieksmotoren, was niet denkbaar.

Vlak voor de druk bezochte presentatie op de Hockenheim-Ring hadden de Arrows-coureurs Enrique Bernoldi en Jos Verstappen zich namelijk op een schamele 19e en 20e startplek gekwalificeerd. Voor de Nederlandse coureur die Walkinshaw zo hoog heeft zitten dat hij hem al in vroeg stadium voor volgend jaar vastlegde, was het zelfs de slechtste tijdtraining van dit seizoen, waardoor hij maar ternauwernood (43/1000ste seconde verschil) de getalenteerde Fernando Alonso met zijn Minardi achter zich kon houden.

Heel pijnlijk kwam op de snelle Hockenheim-Ring aan het licht dat de Asiatech-motoren van het Arrows-team domweg vermogen te kort komen, zoals dat ook een structureel probleem is voor Minardi dat nog met verouderde Ford-motoren rijdt.

In vergelijking tot de BMW-motoren van Montoya en Ralf Schumacher die naar verluidt 845 tot 850 pk leveren, moeten de coureurs van Arrows en Minardi zich in 'deux cheveaux' wanen. In die situatie denkt Walkinshaw nu drastisch verandering te hebben aangebracht. Want besefte de Schot: "Wil je tegenwoordig in de Formule 1 op topniveau meedoen dan is het essentieel om een grote autofabrikant achter je te hebben. Je kunt niet tegen topteams op als je 'down on power' bent. Daarom hadden we een pk-injectie nodig."