26.000 banen weg bij DaimlerChrysler
De reorganisatie is nodig om Chrysler er weer bovenop te helpen. Het dochterbedrijf kampt met een sterk teruglopend marktaandeel en grote verliezen. DaimlerChrysler wil daarom in twee jaar zes fabrieken sluiten, onder meer in Midden- en Zuid-Amerika. In de VS gaat een streep door een aantal ploegendiensten.
De bekendmaking van een grootscheepse reorganisatie was eigenlijk voor eind februari gepland. Maar omdat al details uitlekten, was DaimlerChrysler waarschijnlijk genoodzaakt het nieuws eerder naar buiten te brengen. Chrysler-directeur Dieter Zetsche repte gisteren van het 'wegnemen van onzekerheid bij het personeel'.
De verwachting is dat de meeste banen dit jaar zullen verdwijnen. DaimlerChrysler denkt dat het merendeel van het personeel afvloeit via vervroegde pensionering.
Het concern wil met de ingrepen van Chrysler weer een 'kwieke' onderneming maken. Chrysler gold ooit als de parel van de auto-industrie, maar is sinds de overname door Daimler-Benz in 1998 ver afgegleden. Het verloor vooral veel terrein doordat nieuwe modellen niet aansloegen bij de Amerikanen.