Honderd- en dertig kilometer per uur!

Honderd- en dertig kilometer per uur over des heren wegen denderen. Wat heb ik dáár op zitten wachten! Geen honderd of honderd- en twintig kilometer per uur over de snelweg kruipen. Nee! Met honderd- en dertig kilometer per uur kan ik het Nederlandse asfalt folteren met mijn glimmende Polo BlueMotion! Speciaal voor dit heuglijke feit ben ik vrijdag nog eens extra door de wasstraat gereden!

Voor de goede orde. In “des heren wegen” hoort in dit geval geen hoofdletter. “Des heren wegen” is hier de weg die onder bescherming staat van een landheer of vorst, wat nu mag worden vertaald naar "rijksweg". Ik had al eerder de conclusie getrokken dat de gemiddelde snelweg al lang niet meer onder de bescherming van de Here Zelf staat, want qua mentaliteit sluit het eerder aan bij een te lange wachtrij voor de kassa van de Aldi.

Maandagochtend. Ik heb twee opties om vanuit Den Bosch naar Rotterdam te rijden. Over Breda of over Zaltbommel. Die laatste optie stond volgens de ANWB alweer muurvast dus het werd Breda. Nu hád ik hier iedere ochtend een dikke zeven kilometer aan A16, waar ik al wat langer honderd- en dertig kilometer per uur mocht knallen en waar ik dagelijks zeker twaalf seconden winst kon boeken.
Wat denk je? Nieuwe borden met honderd- en twintig! Het was weer loeidruk dus stonden de matrixborden op honderd. Ik merkte geen verschil want dit was bijna iedere ochtend en avond al zo geweest. Mijn eerste stuk honderd- en dertig kilometer per uur werd me in ieder geval wel keihard en structureel misgund!

Ik moest halverwege de middag terug naar het Brabantse. Halverwege de middag is het rustig dus ik durfde op de A15 en de A2 te gokken. Tot mijn verrassing was het vanaf Gorinchem mogelijk om met die onvoorstelbare snelheid van honderd- en dertig kilometer per uur door te scheuren tot aan de A2! Wellicht mocht het gaspedaal nog veel langer tot aan de plank ingetrapt blijven, maar het had weinig zin om dit tot aan Valburg uit te proberen. Ik moest tenslotte naar Den Bosch.
Maar helaas! Ik heb slechts twee kilometer de geluidsbarrière dicht mogen benaderen. Veel vrachtverkeer en dus ook veel verkeer op de linkerbaan noopten mij om op een slome honderd kilometer per uur of minder te blijven hangen. Ik probeer nog altijd te bedenken waar ik in het verdere vervolg van mijn leven die anderhalve minuut goed ga maken. Ik vrees dat mij een stukje toekomst is ontnomen.

O ja! De Afsluitdijk! Daar zou je nog wel degelijk enige winst kunnen pakken. In het noorden van Nederland zijn méér dan voldoende snelwegen waar je ongestoord een goede honderd- en dertig kilometer per uur kunt knallen! Maar welke idioot rijdt vanuit Rotterdam over de Afsluitdijk naar Den Bosch?

We zijn nu dus drie dagen verder en ik maak zoals altijd stevig wat kilometers op onze snelwegen. En ik merk dus GEEN verschil. Het is amper mogelijk om honderd- en dertig kilometer per uur te racen en eventuele ergernissen zijn er niet minder op geworden. Ik heb met dezelfde feiten rekening te houden. Op een goede 70 kilometer snelweg is een kwartier tot een halfuur extra in de spits nog steeds een reële vertraging. En als het rond Rotterdam, Amsterdam of Utrecht vastloopt, loopt het nog steeds tot aan een straal van 40 kilometer rondom Rotterdam, Amsterdam en Utrecht muurvast!

Dit geintje kostte dus 132 miljoen euro en het levert geen ruk op. Als we het terug gaan draaien zijn we nog eens 132 miljoen euro kwijt. Of we gaan in op de vraag van de volgende dorpsgek die honderd- en ZESTIG kilometer per uur wil rijden en dan kost het óók 132 miljoen euro extra.

Laten we het dan maar bij deze veel te dure en volstrekt zinloze en overbodige onzin houden.