Rot op met je rokende stinkbus!

Nogal wat belangrijke straten in Amsterdam barsten van de viezigheid. En dan bedoel ik niet zozeer hondenpoep en lege sigarettenpakjes. Nee. Roet. Het verkeer zorgt voor een viezige, vettige zwarte neerslag. Op vensterbanken. In wasgoed. Maar ook aan de binnenkant van je longen. Daar kan haast geen zware shag tegenop. Dus het is volkomen terecht dat milieuwethouder Marijke Vos daar wat aan doet. Ze heeft strenge eisen gesteld aan de vrachtwagens die de stad bezoeken. Sterker nog: al te vervuilende vrachtauto’s komen de binnenstad gewoon niet in. Niet onredelijk, want anno 2010 moet het gewoon mogelijk zijn, om vrachtauto’s te maken, die het leefmilieu wél een beetje heel houden.

Toch is er wat vreemds aan dat gedoe in Amsterdam. Wel heel hoge milieu-eisen aan vrachtwagens stellen, maar tegelijkertijd goedvinden dat stadsbussen daar niet aan voldoen. Toch worden die stadsbussen niet uit het centrum geweerd, maar die vrachtauto’s wel. Typisch, en ook niet uit te leggen.

Helemaal vreemd is de argumentatie van de gemeente, dat de gemeente zélf geen zeggenschap heeft over de vergunning van het gemeentelijke vervoerbedrijf. Nou en? De gemeente heeft ook geen enkele zeggenschap over de vergunningen van vrachtwagenbedrijven, maar die worden wél met allerlei eisen geconfronteerd. Dat is, hoe je het ook bekijkt, gewoon meten met twee maten. Trouwens, de gemeente bezit 100% van de aandelen van het gemeentelijke vervoerbedrijf. En dan zeggen dat je er niet over gaat… Zelden hoorde ik een kinderachtigere smoes. Hoe je het ook bekijkt: je kunt als overheid moeilijk eisen aan anderen stellen, als je er zelf niet aan voldoet! Wat dat betreft heeft wethouder Vos een flinke dosis (al dan niet ecologische) boter op haar hoofd. Als ze wél zegt “Rot op met die rokende stinkvrachtwagen” moet ze ook zeggen “Rot op met die rokende stinkbus”!

Maar ze snapt er sowieso niet veel van. Ze wil personenauto’s milieutechnisch beoordelen op leeftijd. Dat gaat voorlopig even niet door. En terecht. Je moet qua milieu niet kijken naar de leeftijd van een auto, maar naar de vraag, hoe vervuilend die is. En een oude auto slopen en een nieuwe auto produceren is een forse aanslag op het milieu en kost enorm veel energie. Zolang een auto nog in goede staat is, zou je gewoon de motor eruit moeten halen, en vervangen door een schoner en zuiniger exemplaar. Dan belast je het milieu veel minder dan wanneer je de hele auto sloopt en vervolgens weer een nieuwe bouwt. En zo’n oude auto met een schone, zuinige motor erin moet je gewoon bij de nieuwe (dus schone) auto’s tellen.

Maar hoe erg Marijke Vos er ook op los blundert: ze is nog altijd een heilige vergeleken met de inmiddels terecht afgetreden Rotterdamse wethouder Baljeu. Die schafte de voorrangsregeling voor de tram af. Waarom? “Het is slecht voor het milieu als personenauto’s voor een rood verkeerslicht staan te wachten.” Meesterlijk: je maakt de tram nog langzamer, waardoor de auto nog aantrekkelijker wordt, en daar dus ook vaker gebruik van wordt gemaakt. Het autogebruik als VVD-stokpaardje vermomd als milieumaatregel… En die Baljeu is weer lijsttrekker voor de VVD bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. Dus wil je als Rotterdammer een stel geasfalteerde longen en een volslagen leeghoofd als wethouder? Stem VVD!

Maar stem als Amsterdammer ook maar geen GroenLinks. Want het GroenLinkse kopstuk Marijke Vos knoeit ook maar wat aan. Fel van leer tegen vrachtauto’s. Pogingen om oude personenauto’s het leven zuur te maken. Maar de grootste vervuiler in het verkeer wordt met rust gelaten. Scootertjes. Die zijn veruit het smerigste. Enorm veel roetdeeltjes per kilometer. Echt, als je serieus iets moet doen aan de vervuiling in de stad, moet je die verbieden. Deze week nog. Ik ben heel erg nieuwsgierig naar de argumenten, waarom dat niet gebeurt. Het argument dat de scooterbezitters nog te jong zijn voor een rijbewijs is in ieder geval flauwekul. Er is in Amsterdam geen school te vinden die niet uitstekend met de tram, de bus of de metro te bereiken is.

Gasmasker iemand?