Boek: Emily Barr - Bedrieglijk

Tegenwoordig ontstaan er steeds meer gezinnen die afwijken van het traditionele plaatje. Alleenstaande moeders en vaders, samengestelde gezinnen, gezinnen met ouders van hetzelfde geslacht, vandaag de dag kijkt niemand daar meer raar van op. Maar het gezin dat Liz Greene, één van de hoofdpersonen uit het boek Bedrieglijk van Emily Barr, op het punt staat te stichten, stijgt hier ver boven uit.

Alleen
Op de avond dat de 37-jarige Elizabeth Greene eens een goed gesprek wil hebben met haar vriend over hun relatie, betrapt ze hem met een ander in hun huis. Vol woede stort ze zich in haar verdriet en pikt op een avond een al even miserabel iemand op in haar vaste kroeg, waar ze vervolgens een one-night-stand mee heeft. De daaropvolgende negen maanden is ze niet meer alleen: ze is zwanger. Omdat ze niemand heeft waarmee ze kan praten over haar blijdschap en angsten betreffende haar zwangerschap, plaatst ze een berichtje op een zwangerschapsforum. En vanaf dat moment komt Helen in haar leven.

En eenzaam
De 20-jarige Helen heeft een beschermd leventje bij haar ouders in Frankrijk. Ze haat haar moeder, die in haar ogen maar weinig om haar geeft. Op een dag ontdekt ze een doosje in de slaapkamer van haar ouders, met daarin een foto van haar moeder op zeer jonge leeftijd, met een baby op schoot. De brief die erbij ligt, bewijst dat Helen niet het eerste kind van haar moeder is: ze heeft nog een oudere zus, met de naam Elizabeth. Helen, die gek wordt van de eenzaamheid bij haar ouders, besluit haar verloren zus te gaan zoeken en haar familie te herenigen. Al gauw heeft ze Liz Greene gelokaliseerd via het zwangerschapsforum en vertrekt ze met een sluw plan richting Londen. Ze weet het vertrouwen van de eenzame Liz te winnen en werkt zich op slinkse wijze in haar leven, om dit vervolgens nog verder op zijn kop te zetten.

Zelf bedrieglijk
Het boek wordt omschreven als een literaire thriller, echter de uitwerking ervan heeft niet het karakter van een thriller. Auteur Emily Barr heeft ervaring met het schrijven van chicklits en die ervaring schemert door in Bedrieglijk. Het boek is echter wel spannend en ondanks het ietwat ongeloofwaardige aantal aparte personen in Liz’ leven, pakt het verhaal je toch. In de vlotte, relatief korte hoofdstukken vertellen Liz en Helen om beurten hun delen van het verhaal, met daar doorheen geweven hoofdstukken die terugblikken op het verleden van Helens moeder. Pas halverwege het boek, wanneer het Helen lijkt te lukken Liz over te halen om mee te gaan naar Frankrijk, begin je iets te vermoeden over dingen die misschien toch niet helemaal zo zijn als ze in eerste instantie lijken. De onverwachte ontknoping die daarop volgt maakt dit boek een aanrader.

Uitgever: Arena ISBN: 9789069749853 Pagina's: 384