Boek: J.M. Ledgard - Giraffe

In 1975 worden 49 giraffen afgemaakt in een Tsjecho-Slowaakse dierentuin. Dit waargebeurde verhaal gaf J.M. Ledgard inspiratie tot het schrijven van zijn debuutroman Giraffe. Ledgard is dierentuinfan en heeft er zo'n tachtig bezocht over de hele wereld. Hij struikelde bij toeval over het lot van de kudde giraffen en kon dit drama niet meer uit zijn hoofd zetten. Na uitgebreid research te hebben gedaan, trekt hij deze rampzalige gebeurtenis eindelijk uit de vergetelheid. Ledgard is geboren op de Shetland Eilanden in 1968 en werkt sinds 1995 als buitenlandcorrespondent voor 'The Economist'. Hij heeft een tijd in het voormalige Tsjecho-Slowakije gewoond en woont nu met vrouw en kind in Afrika.

Het boek begint met de geboorte van Snĕhurka in 1971, een giraffe met een buik zo wit, dat ze de naam Sneeuwwitje inderdaad verdient. Ze is trots op zichzelf, omdat ze de enige jonge giraffe is, die niet aan ziekte bezwijkt of ten prooi valt aan roofdieren. Maar dan wordt ze in 1973 gevangen en op een langdurig transport gezet. Eerst over land en daarna over zee. Uiteindelijk komt ze met 32 andere giraffen van allerlei ondersoorten aan bij haar nieuwe verblijfplaats. Slechts twee jaar leeft ze in die dierentuin, waar ze 's nachts in een donkere stal moet staan en overdag naar buiten kan als het niet te koud is. Ze groeit uit tot aanvoerster van de kudde, die inmiddels is uitgegroeid tot 49 dieren. Snĕhurka is de laatste die op die noodlottige dag in 1975 wordt neergeschoten.

Ledgard heeft een bijzonder boek afgeleverd. Niet alleen is het een waargebeurd drama, dat hij met moeite vanonder het stof tevoorschijn heeft gehaald. Het is ook een intieme kijk in de manier waarop elke betrokkene met deze ellende omgaat. Emil, een wetenschapper (hemodynamicus, hij houdt zich bezig met de bloedstromen in verticale dieren, mensen en giraffen bijvoorbeeld), wordt aangesteld tot begeleider van de dieren en later verzorger in de dierentuin. Amina, een slaapwandelend meisje, wordt altijd op haar stille tochten door de giraffen wakker gemaakt. Later in het boek volgen nog de getuigenissen van Tadeᨠ(de viroloog, die het bestaan van het virus onthult, waardoor de giraffen dood moeten) en Jiří (de scherpschutter, de uiteindelijke 'beul'). Ook Toma¨, de slager die uiteindelijk alle lijken moet opruimen, vertelt zijn bloederige relaas.

Dit alles maakt Giraffe een akelig boek om te lezen, maar tegelijk is het enorm mooi. Ledgard heeft een dromerige manier van vertellen, die direct onder de huid kruipt. In soms staccatozinnen neemt hij je mee in de brute gebeurtenissen. Het is een boek dat niet in een categorie is te vangen of te vergelijken is met andere titels. Een bijna sprookjesachtig verhaal over een bijzonder trieste daad.

Uitgever: Uitgeverij Signature ISBN: 978 90 5672 203 6 Pagina's: 265