DVD: Aspe II

Wat de serie Baantjer is voor Nederland, is Aspe voor België. Niet alleen omdat het twee series zijn die gaan over de werkzaamheden van een medewerker van politie, maar ook omdat er zo'n beetje elke aflevering een moord centraal staat. Daarnaast hebben beide series een gelijke opbouw én zijn beide series vernoemd naar de auteur en bedenker van het verhaal. Vorig jaar bracht Bridge Entertainment al het eerste seizoen van Aspe uit op dvd en nu volgen de eerste dertien afleveringen van het tweede seizoen.

In Aspe doet Pieter van In (Herbert Flack) zijn best om de misdaden in en om het Belgische Brugge op te lossen. Samen met onderzoeksrechter Hannelore Martens (Francesca Vanthielen) en zijn assistent Versavel (Lucas van den Eijnde) onderzoekt hij de toedracht van het misdrijf en probeert hij de dader te pakken. Alhoewel elke aflevering is opgebouwd volgens een vast stramien, weet Aspe telkens te boeien. De misdaden zijn vrij divers en de aanpak van Van In en zijn crew houden je continu geboeid.

In het eerste seizoen van Aspe zijn de verhaallijnen nog direct afkomstig uit de boeken van Pieter Aspe. Het tweede seizoen is geheel zelfstandig wat dat betreft, want de afleveringen zijn nu enkel nog maar gebaseerd op de hoofdpersonen uit de serie. Het levert duidelijk ander materiaal op dan de eerste serie, want er is meer aandacht voor de persoonlijke ontwikkelingen van de hoofdkarakters. Daarnaast lijkt het alsof het tweede seizoen minder realistisch is dan het eerste; sommige verhaallijnen die door de hele serie lopen lijken een beetje soap-achtig. Gelukkig zijn de afleveringen qua 'whodunnit' nog steeds erg de moeite waard. In vergelijking met Baantjer lijkt Aspe meer op het echte politiewerk, maar er is in tegenstelling tot eerstgenoemde dus meer aandacht voor de hoofdpersonen. Waar je bij rechercheur Jurriaan De Cock niet meer te weten komt over zijn huwelijk, vormt de relatie van Hoofdinspecteur Pieter van In in Aspe een rode draad door de serie.

De dertien afleveringen van het tweede seizoen van Aspe staan op een zestal dvd's, die elk in een eigen amaray verpakking zitten. De zes doosjes worden samen gehouden door een dun kartonnen boxje. Qua verpakking is het op zich prima in orde, maar een mooie digipack of een stevigere behuizing had geen kwaad gekund. De release bevat geen extra materiaal, dus wat dat betreft biedt de aanschaf op dvd geen bijzonderheden voor de fans. Het beeld en geluid zijn verder dik in orde.

Qua politieserie is Aspe beter en realistischer dan Baantjer. Er is meer aandacht voor de verschillende politieprocessen en -met alle respect- het oplossen van de moord gebeurt niet door een toevallige oprisping bij een obscuur cafeetje. De groeiende aandacht voor het privéleven van de hoofdkarakters doet afbreuk aan de originele boeken van Pieter Aspe, maar maken het volgen van de serie op zich wel interessanter. De release op dvd is wat magertjes, zeker gezien de absurd hoge adviesprijs van bijna zestig euro. Wat dat betreft zullen alleen de fans de serie nu aanschaffen, maar als de prijs eenmaal wat gezakt is, misstaan de zes dvd's niet in de collectie van elke detectiveliefhebber.

Label: Bridge Entertainment Releasedatum: 20 november 2006
Kijkwijzer: Waardering: