CD: After Forever - Invisible Circles

Velen denken dat After Forever nog maar zo'n vijf jaar oud is. De eerste vier worden vaak vergeten. In 1995 zijn ze ooit begonnen als cover-bandje genaamd Apocalyps, opgericht door Mark Jansen, die voornamelijk Iron Maiden en The Cult nummers speelde. Sindsdien verandert de groep langzamerhand. De naam wordt veranderd naar After Forever, ontleend aan een nummer van Black Sabbath en in 1997 wordt de groep versterkt met de komst van sopraan Floor Jansen. In 1999 volgt een demo waarna Transmission Records, bekend van onder andere Ayreon, ze een platencontract aanbiedt.

Gevolg is het uitbrengen van hun debuut-album 'Prison of Desire' een jaar later, dat met open armen in de Nederlandse Metal-wereld werd ontvangen. De combinatie van Floors stem met de grunts en screams van Sander Gommans en Mark Jansen, gecombineerd met mooie teksten, heftig gitaarspel, een professioneel koor en een gastoptreden van de zangeres van Within Temptation, Sharon den Adel, maakten dit album tot de beste start die een band zich maar wensen kan. After Forever had zijn naam gemaakt. Eerst nog als 'zusje' van Within Temptation die haar naam al meer gevestigd had, maar niet lang daarna geheel hun eigen weg inslaand.

Concerten en festivals zijn niet meer uit hun leven weg te denken en al snel zijn ze weer druk bezig met hun tweede album 'Decipher' dat in 2001 het levenslicht ziet. Ook deze wordt, al dan niet meer, positief ontvangen door de fans. De band had een stap voorwaarts genomen en hun muziek nog beter ten uitvoer gebracht. Decipher werd een hit en al snel volgden singles. Echter op het moment dat After Forever eindelijk de aandacht krijgt die het verdient gaat het mis. Na een optreden bij Kopspijkers in 2002 en een Europese tour met Nightwish in het vooruitzicht ontstaan er onder de bandleden meningsverschillen over de muzikale route die de band in vervolg zou gaan volgen. Floor Jansen en Sander Gommans willen meer naar de Heavy Metal terwijl Mark Jansen bij het oude concept van melodieuze metal met oosterse invloeden wil blijven. Een breuk is onafwendbaar en Mark gaat zijn eigen weg en zet een nieuwe band genaamd Epica op. Dat beide bands hun gevoelens tegen elkander inmiddels opzij hebben gezet blijkt wel uit het concert wat ze laatst samen gaven in Utrecht.

Na het vertrek van Mark werd de geplande tour alsnog voortgezet en sloeg After Forever een iets andere weg in. De stilte rondom de band werd een beetje opgevuld door het verschijnen van de mini-cd Exordium, vorig najaar. Deze heeft zelfs twee maanden in de album top-100 gestaan. Met hun nieuwste, derde, full-length album Invisible Circles laten ze merken niet stil te hebben gezeten. Daarbij dat ze, hoewel ze qua muziekstijl iets veranderd zijn (iemand omschreef het als 'New wave of Dutch heavy metal'), hun oude sound absoluut niet verloochenen.

Discografie:

1999:

Ephemeral (demo)