Postbank wordt misschien ING
Er is echter nog geen sprake van een besluit. Dat zal binnen drie maanden volgen. ING heeft het organisatiebureau McKinsey om advies gevraagd. McKinsey doet al maanden onderzoek naar hoe het verder moet met ING en Postbank. Niet alleen het merkenbeleid, maar ook de marketing en de marktpositie van ING en Postbank worden geanalyseerd. ING zal het merk Postbank niet zomaar schrappen, maar wacht eerst het onderzoek van McKinsey af.
"Het label is zeer waardevol. Maar het is ook niet vanzelfsprekend dat we al onze merken houden", zegt de woordvoerder van ING. Ongeveer 7 miljoen particulieren en bedrijven bankieren bij de Postbank. Voor Nederland is het een grote bank, maar internationaal is de naam niet erg bekend. Daar groeit het merk ING juist sterk onder de naam ING Direct. Het merk Postbank is honderden miljoenen waard, maar het wereldwijde merk ING Direct is zo'n 3,2 tot 5 miljard euro waard. Al vijftig merken zijn opgegaan in de naam ING en het opheffen van Postbank zou dus passen binnen het beleid van de afgelopen jaren. ING behoort tot de honderd sterkste merken ter wereld.
Het einde van Jan Mulder en de Postbank-leeuw?