Postbank wordt misschien ING

Athlon_2o0o
Icoon Financieel De ING Groep onderzoekt of het rendabel is de merken Postbank en ING naast elkaar te laten bestaan. Het bedrijf houdt zijn strategie voor aparte merken voor particulieren en bedrijven "grondig" tegen het licht. Mogelijk zal de naam Postbank verdwijnen en zal de bank opgaan in ING. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf bevestigd in het Financieele Dagblad dinsdag.

Er is echter nog geen sprake van een besluit. Dat zal binnen drie maanden volgen. ING heeft het organisatiebureau McKinsey om advies gevraagd. McKinsey doet al maanden onderzoek naar hoe het verder moet met ING en Postbank. Niet alleen het merkenbeleid, maar ook de marketing en de marktpositie van ING en Postbank worden geanalyseerd. ING zal het merk Postbank niet zomaar schrappen, maar wacht eerst het onderzoek van McKinsey af.

"Het label is zeer waardevol. Maar het is ook niet vanzelfsprekend dat we al onze merken houden", zegt de woordvoerder van ING. Ongeveer 7 miljoen particulieren en bedrijven bankieren bij de Postbank. Voor Nederland is het een grote bank, maar internationaal is de naam niet erg bekend. Daar groeit het merk ING juist sterk onder de naam ING Direct. Het merk Postbank is honderden miljoenen waard, maar het wereldwijde merk ING Direct is zo'n 3,2 tot 5 miljard euro waard. Al vijftig merken zijn opgegaan in de naam ING en het opheffen van Postbank zou dus passen binnen het beleid van de afgelopen jaren. ING behoort tot de honderd sterkste merken ter wereld.


Het einde van Jan Mulder en de Postbank-leeuw?