Lidl en Jumbo door veel meer huishoudens bezocht
Veel meer huishoudens hebben in de afgelopen twee jaar minstens één keer per jaar een Lidl en Jumbo bezocht. Ook Nettorama kreeg veel meer mensen een keertje over de winkelvloer. Albert Heijn is nog altijd de best bezochte formule. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau GfK.
Gemiddeld bezochten de zeven miljoen Nederlandse huishoudens per jaar 4,63 verschillende supermarktketens, overigens zonder daarbij de kleinere formules mee te rekenen. Marktleider Albert Heijn zag 85,8 procent van de huishoudens minstens één keer langskomen. Dat was 0,2 procentpunt meer dan twee jaar eerder.
Van de huishoudens liep dit jaar 68,8 procent een of meerdere keren de Lidl binnen. In 2012 was dat 63,3 procent. De Jumbo zag zijn klantenkring stijgen van 49,5 naar 59,2 procent van de Nederlandse huishoudens. Die forse stijging kwam voor een deel echter ook door de verbouwing van vestigingen van de C1000 naar Jumbo. De klantenkring van de door Jumbo overgenomen supermarktketen daalde van ruim 56 naar bijna 46 procent.
Van de kleinere supermarkten wist vooral de Nettorama zijn klantenkring te vergroten. Waar twee jaar geleden 7,4 procent de prijsvechter weleens had bezocht, is dat dit jaar 8,3 procent. Grootste verliezer in het onderzoek is naast C1000 Spar: van 7,7 naar 7 procent.