Apparatuur trajectcontroles aangepast

De apparatuur van trajectcontroles wordt aangepast zodat weggebruikers niet langer een onterechte boete krijgen. Dat zei staatssecretaris van Veiligheid en Justitie Fred Teeven (VVD) dinsdag tijdens het wekelijkse vragenuurtje.

De bewindsman was naar de Kamer geroepen door SP'er Farshad Bashir naar aanleiding van berichtgeving van RTL Nieuws. De nieuwsrubriek meldde maandag dat honderden weggebruikers worden gedupeerd omdat hun voertuig ten onrechte wordt aangezien voor een auto met aanhangwagen, die niet harder mogen dan 90 kilometer per uur. Vooral bestuurders van campers, bedrijfswagens en personenauto's met fietshouders zijn de dupe.

Teeven erkende dat het Openbaar Ministerie weet dat dit probleem speelt, maar niet tien jaar zoals RTL Nieuws vermeldde. Het OM is volgens Teeven sinds 2009 op de hoogte. Er is niet ingegrepen, omdat het buiten de foutmarge valt. Het probleem deed zich in 0,001 procent van de gevallen voor, terwijl de foutmarge een op de tienduizend was.

Het gaat dus om een 'zeer gering' aantal, zei hij. Om hoeveel mensen het precies gaat, weet hij niet. Dat wordt uitgezocht. Zij kunnen wel het geld van de onterecht betaalde boete terugkrijgen, ook als de bezwaartermijn al is verlopen.

Niettemin worden de systemen aangepast en uitgerust met software die alle voertuigen wel goed herkent, zei Teeven. Voor de trajectcontroles op de A4 en A2 is dat al gebeurd, de overige systemen volgen later. Dat kost enige tijd, zei Teeven. De bewindsman is niet bereid om alle trajectcontroles uit te zetten totdat de problemen zijn verholpen, zoals de PVV vroeg.

Teeven zei verder dat hij het 'buitengewoon vervelend' vindt als mensen ten onrechte een boete krijgen.