'Lycos moet klantgegevens afstaan'
Lycos zou de identiteitsgegevens van een klant moeten bekendmaken aan een particulier persoon. Dit vindt de advocaat-generaal aan de Hoge Raad in een zaak tussen de webruimteaanbieder en een Tilburgse postzegelhandelaar. De laatste werd anoniem op een webpagina van Lycos aan de schandpaal genageld. Lycos weigert uit privacyredenen de gegevens bekend te maken van de hiervoor verantwoordelijke klant en wil nu een uitspraak van het hoogste rechtscollege.
Volgens de advocaat van Lycos, C. Wenckebach, is deze uitspraak van groot belang voor auteursrechtenorganisatie Brein in een zaak tegen een vijftal internetaanbieders. Dit omdat Brein, een particuliere organisatie, persoonsgegevens wil verkrijgen van bepaalde abonnees van Planet Internet, Chello, @Home, Wanadoo en Tiscali. Deze abonnees zouden strafbare feiten hebben gepleegd. Dit is dan ook de reden dat Brein het juridisch advies aan de postzegelhandelaar op eigen initiatief heeft betaald.
De advocaat-generaal vindt dat 'gegarandeerde anonimiteit' tot onwenselijke gevolgen kan leiden: "Wat onaanvaardbaar is, hoort niet te worden aanvaard", zegt hij in zijn conclusie. Brein is hoopvol gestemd door het advies van de advocaat-generaal, zegt directeur Tim Kuijk. "Wij hebben belang bij die gegevens en dat is het enige dat telt."
De uitspraak in de zaak tegen Lycos zal naar verwachting op 25 november worden gedaan. Het oordeel in het kort geding van Brein tegen de vijf internetaanbieders wordt uiterlijk op 14 juli gegeven.