Australië boycot 'vunzig' Limburgs bier
De reclameslogan - Fancy a Shag? (zin in een nummertje) - wordt door de brouwer wereldwijd gebruikt. McBride: "Dit product spoort jonge mensen aan tot roekeloos gedrag via smakeloze, aan seks gerelateerde advertenties. Dat kan gewoon niet. Het druist in tegen alle campagnes voor veilig vrijen en verantwoord drinken die diverse regeringen in Australië de afgelopen twintig jaar hebben gevoerd".
Zo zijn er deurborden met het opschrift 'Do not disturb, having a shag' in omloop. Een advertentie laat het flesje bier zien op de achterbank van de auto, met daarboven de vraag 'Fancy a Shag?'. Andere reclames zijn van soortgelijke strekking.
Woordvoerder van The Kollaras Group, die het bier importeert, snapt de ophef niet zo. "Het bier is genoemd naar een shag, een vogel, die ook op het label te zien is". Het is niet de eerste keer dat er ophef is over het bier. In Groot-Brittannië is het Shag-merk al meerdere keren onderwerp geweest van een klachtenonderzoek. In Nederland is het bier niet te koop.