Nieuwe doorverkoopsite tegen ticketzwendel

Een nieuwe Nederlandse online ticketmarktplaats van eBay moet bescherming bieden tegen oplichting en fraude met tweedehands kaartjes voor evenementen. De site, Stubhub, wil kaartkopers onder meer behoeden voor zwendel door niet-goed-geld-teruggaranties te bieden.

Een woordvoerder van Stubhub zegt dat consumenten op verschillende manieren worden beschermd tegen malafide doorverkooppraktijken. Zo draaien de aanbieders op voor de kosten als een ticket niet geldig blijkt en wordt de verkoper pas uitbetaald nadat het evenement voorbij is.

Stubhub wil ook elke kaartkoper de garantie geven dat hij met het aangeschafte kaartje bij het evenement binnenkomt, zegt de woordvoerder. "Wij hebben bij verschillende evenementen mensen staan die desnoods een duurder kaartje kopen zodat je er nog in kunt."

Op de Amerikaanse site van Stubhub staan zo'n twintig miljoen kaartjes. Bij ongeveer 0,01 procent van de tickets blijkt de verkoper frauduleus. "In zo'n geval doen we er alles aan om je toch binnen te krijgen", verzekert de zegsman. "In het ergste geval kun je niet naar het evenement en krijg je je geld terug."

Al lijkt Stubhub vooral voordelen te bieden voor kaartkopers die niet meer gedupeerd willen worden, niet alle concertorganisatoren zijn overtuigd. Een woordvoerder van Mojo Concerts benadrukt dat alleen organisatoren en directe ticketverstrekkers volledige kopersbescherming bieden.

"Het klinkt als een van de vele veilingsites die gaat profiteren van de schaarste in kaartjes." De prijs van tickets ligt op vergelijkbare veilingsites vaak boven de oorspronkelijke marktprijs, waarschuwt Mojo.

De woordvoerder van Stubhub beaamt dat de doorverkoopprijzen mogelijk hoger liggen dan de originele prijs. "De verkoopwaarde wordt bepaald door verkopers. We doen niet aan de kunstmatige vormgeving van prijzen".

Op dat punt stuit moederbedrijf eBay mogelijk nog op een obstakel in Nederland. Bij de Eerste Kamer ligt een wetsvoorstel om de wettelijke maximale doorverkoopprijs vast te leggen op twintig procent van de originele prijs. De invoering van een dergelijke wet zou roet in het eten kunnen gooien van de Nederlandse Stubhub, vreest het bedrijf.

Mocht de huidige wet in werking blijven, moet de marktplaats in de loop van het jaar gelanceerd worden.