NS moet nu echt aan hardere eisen voldoen
De Nederlandse Spoorwegen moeten aan hardere eisen voldoen. Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Melanie Schultz van Haegen zet vandaag de handtekening onder een nieuw contract. De NS heeft in dat contract het recht tot 2015 om op het hoofdrailnet te blijven rijden.
Minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs lichtte december vorig jaar de Tweede Kamer in dat ze hardere eisen zal stellen aan de spoorwegen. Dit deed ze na kritiek van de Tweede Kamer op het eerste plan, waarin de spoorwegen tot 2008 de ruimte kregen het bedrijf op orde te stellen. In het nieuwe contract wordt de NS al in de loop van 2006 afgerekend op harde eisen zoals het percentage op tijd rijdende treinen. In 2007 moet dat 89 procent zijn.
Voor dit jaar heeft de NS een vervoerplan voorgelegd aan de Tweede Kamer. Deze is goedgekeurd. In dit plan moet 86,5 procent van de treinen op tijd rijden en moet de 'ontmoetingskans' met een conducteur 50 procent zijn.