'Hersenscan onderdeel van sollicitatie'

Opmerkelijk • Geschreven door DJMO (Monique) op 23-02-2009 @ 21:31
print 
Het zou zo uit het boek 1984 van George Orwell kunnen komen. Als je gaat solliciteren, wordt er eerst een hersenscan op je uitgevoerd om te kijken of je wel geschikt bent voor de baan.  Het lijkt iets voor de verrre toekomst, maar volgens professor Willem Verbeke, verbonden aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, zou het binnen vijf jaar de realiteit kunnen zijn.

De scan test door middel van prikkels welke delen van de hersenen goed, of juist minder goed reageren. Op deze manier wordt duidelijk wat de testpersoon wel of niet goed kan. Zeer intelligente mensen lijden vaak aan een lichte vorm van autisme. Deze mensen pikken bij de beroepskeuzetest sociale prikkels minder snel op dan 'normale' mensen. Een hersenscan laat zien wat voor kwaliteiten de geteste persoon bezit. Op deze manier kan een verkeerde beroepskeuze voorkomen worden.

Verbeke heeft aan RTV Rijnmond laten weten dat het niet de werkgevers zijn die een hersenscan verplicht zullen stellen bij een sollicitatie, maar dat het de werknemers zijn die steeds vaker van zichzelf willen weten hoe hun hersens in elkaar steken. Op deze manier hopen ze het perfecte beroep te kunnen vinden. Mocht jij ook willen weten hoe je hersens er van binnen uitzien: de scan zal zo'n slordige 5000 euro gaan kosten.

Bron: RTV Rijnmond


Lees ook:

» 25/05 Roemeen betrapt met aanhanger vol drank19
» 25/05 Moeder in Mexico rukt kind ogen uit46
» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Chinees stel begroef vrouw levend na aanrijding11


delen | eKudos nujij

12471 views / 93 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 93 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
man drumstickNL (Moderator Frontpage) 23-02-2009 @ 21:33 fotoboek no homepage
userIcon
Ja, dat doen ze bij mijn werk ook altijd..
userIcon
Ach, net als met al die andere zaken zal dit alleen algemeen geaccepteerd worden als we dit ZELF doen.

Oja, shit, de meeste mensen zijn zo ontzetten naief en schaaps dat de oplettende minderheid dit wel weer door zijn strot gedrukt zal krijgen
userIcon
Zou voor politici ook geen slecht idee zijn.
userIcon
Hmm, die las ik een week terug al ergens. In de metro geloof ik.
Als een werkgever meent een hersenscan in te moeten zetten om de geschiktheid van een sollicitant te kunnen beoordelen, is er dan eigenlijk niet ergens iets fout gegaan bij de selectie van zijn recruiters?
En langzaam gaat onze privacy beetje bij beetje meer en meer naar de klote
userIcon
bizar....

ten eerste dat het mogelijk is voor een gezond persoon om een scan te laten doen, maar het zou nog bizarder zijn als een bedrijf er om vraagd.

net zoals dat je bij een werkgever komt en je moet een iq test, een eq test, een psychologische test en een handschrift test doen. ik draai me om en loop naar buiten, want dat is gewoon niet iets dat daarbij hoort. hetzelfde is met drugs testen op het werk, om te kijken of je in het weekend drugs gebruikt, wat niets te maken heeft met de werkzaamheden. (ok tenzij je in het weekend werkt en dan drugs gebruikt, maar als je vrij hebt moet je ook vrij zijn).
userIcon
ik wordt nooit meer ergens aangenomen.

Dat wordt dus weer een aluminium-hoedje op bij het solliciteren...
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 21:36 schreef SickPuppiesNeedLove2 het volgende:
Zou voor politici ook geen slecht idee zijn.
Dan vallen omhoogneukers wel hard door de mand zeg
userIcon
Het moet toch serieus niet veel gekker worden...
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 21:39 schreef Posergoth6667 het volgende:
bizar....

ten eerste dat het mogelijk is voor een gezond persoon om een scan te laten doen, maar het zou nog bizarder zijn als een bedrijf er om vraagd.

net zoals dat je bij een werkgever komt en je moet een iq test, een eq test, een psychologische test en een handschrift test doen. ik draai me om en loop naar buiten, want dat is gewoon niet iets dat daarbij hoort. hetzelfde is met drugs testen op het werk, om te kijken of je in het weekend drugs gebruikt, wat niets te maken heeft met de werkzaamheden. (ok tenzij je in het weekend werkt en dan drugs gebruikt, maar als je vrij hebt moet je ook vrij zijn).
pssssst,

Vraagt is met een t
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 21:41 schreef Shiri het volgende:
Het moet toch serieus niet veel gekker worden...
Dit is nog maar het begin. Nog even en we zijn voorzien van een chip
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 21:37 schreef haags_kwartiertje het volgende:
En langzaam gaat onze privacy beetje bij beetje meer en meer naar de klote
Ik hou het op snel,

EPD
OV chipkaart
Kentekenregistratie
Pasport met biometrische gegevens
Aftappen telefoon en internet
etc etc....
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 21:43 schreef afstandbediening het volgende:

[..]

Dit is nog maar het begin. Nog even en we zijn voorzien van een chip
Dat leken me altijd grote paranoide onzinverhalen, maar als je dit soort dingen terugleest. Zal ook een lekkere eenheidsworst worden bij bedrijven zeg, zal de productiviteit ten goede komen.
userIcon
Mijne mogen ze wel scannen, maar ik ga er geen 5000 voor betalen.
Het is nu al voor werkgevers mogelijk om je genoom te laten bepalen, maar ik zie het werkgevers nog niet doen.
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 21:50 schreef Masterix het volgende:

[..]

Misschien hebben andere mensen wel 5000 over voor een scan van jouw hersenen.
Misschien iets voor een poll op Fok!?
Owww dan zou ik het zeker doen!!
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 21:36 schreef SickPuppiesNeedLove2 het volgende:
Zou voor politici ook geen slecht idee zijn.
Iets wat je niet hebt kan je ook niet scannen . . .
userIcon
Gattaca here we come
userIcon
Mag een hersenschim ook? Mijn hersenen zijn namelijk nog maar een schim van wat ze nooit geweest zijn.
quote:
Zeer intelligente mensen lijden vaak aan een lichte vorm van autisme. Deze mensen pikken bij de beroepskeuzetest sociale prikkels minder snel op dan 'normale' mensen.
Ik dacht juist dat intelligentie te maken had met het goed anticiperen en oplossen van problemen in het dagelijks leven? Bedoelen ze met zeer intelligente mensen niet gewoon mensen die veel kennis hebben?
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 21:41 schreef MrTorture het volgende:
Dan vallen omhoogneukers wel hard door de mand zeg
Die krijgen een zwangersschapstest . . .
userIcon
Lijkt me iets voor de FP: Hersenscan bij aanmaken useraccount!
userIcon
lekker boeiend, ik veronderstel dat die "lichte vorm van autisme"-hebbende mensen dat eigenlijk wel weten (ze zijn immers "zeer intelligente") en weten dan dat ze geen job gaan doen waar je supersociaal moet voor zijn...
man mouthman (Redactie Frontpage) 23-02-2009 @ 22:16 fotoboek homepage
userIcon
Nou heb weer wat geleerd: Ik lijd niet aan autisme.
sociaal gezien heeft iedereen een vorm van autisme.
eigenwijsheid kun je volgens de richtlijnen ook als autisme classificeren, gedrags normen zijn daarom ook geen wetenschappelijk fijt, en bestaat autisme in gedrag eigenlijk niet aangezien iedereen autistisch gedrag vertoont.
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 22:00 schreef Masterix het volgende:

[..]

Nu al kan je "kenteken aan" SMSen om alle gegevens over een auto op te vragen.


Over een jaar SMS je "slet aan" als je een leuk meisje tegen bent gekomen. Via haar mobieltje (bluetooth) laad je even haar gegevens in, en per SMS krijg je een overzichtje van alle keren dat ze voor controle geslachtsziektes langsgeweest is, de uitslagen en eventuele behandeling daarvan, of ze de pil slikt, -belangrijk- ooit omgebouwd geweest is etc.

Best handig.
... totdat ze halverwege de ontmoeting op de toiletten jou gaat nachecken op haar mobieltje en bovenstaande tekst terug zal vinden na een zoekopdracht Masterix geslachtsziekte .
Zo te lezen is professor Willem Verbeke de eerste, en de laatste, die zo'n scan moet ondergaan.
Ik heb een gemiddelde intelligentie, Maar heb nooit echt een opleiding afgemaakt. Maar me broer heeft een hoger I.Q en heeft hbo gehad en heeft een universiteit door gelopen. En hij heeft dus kans dat ie lijdt aan Autisme.
In de familie hadden we al zo.n vermoeden. Die was zo-wie-so al erg in zich zelf gekeerd.
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 22:00 schreef Longmen het volgende:
Lijkt me iets voor de FP: Hersenscan bij aanmaken useraccount!
Brainscan result for ' Longmen'.

"Not found. You better log in as 'neegijnig' "
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 21:34 schreef zyx1981 het volgende:
Ach, net als met al die andere zaken zal dit alleen algemeen geaccepteerd worden als we dit ZELF doen.

Oja, shit, de meeste mensen zijn zo ontzetten naief en schaaps dat de oplettende minderheid dit wel weer door zijn strot gedrukt zal krijgen
Wat een onzin. Deels heb je gelijk. Maar als een werkgever om dit soort dingen gaat zitten vragen dan hebben ze aan mij geen goeie. Dit slaat eigenlijk nergens meer op.
userIcon
quote:
de scan zal zo'n slordige 5000 euro gaan kosten.
Sow dasnieniks, zit daar het consult van een neuroloog bij?
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 22:35 schreef fredbv01 het volgende:
Ik heb een gemiddelde intelligentie, Maar heb nooit echt een opleiding afgemaakt. Maar me broer heeft een hoger I.Q en heeft hbo gehad en heeft een universiteit door gelopen. En hij heeft dus kans dat ie lijdt aan Autisme.
In de familie hadden we al zo.n vermoeden. Die was zo-wie-so al erg in zich zelf gekeerd.
Ik ben eigenlijk blij dat ik gewoon gemiddeld intelligent ben en gewoon gemiddeld sociaal begaafd. Niet het extreme de ene of de andere kant op . Na de uni maar een baan gaan zoeken met een werkgever die dit soort dingen NIET verplicht stelt. Een IQ test is nog tot daar aan toe...
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 22:49 schreef E-Lise het volgende:

[..]

Sow dasnieniks, zit daar het consult van een neuroloog bij?
Het is ook niet alsof je dat zelf moet gaan betalen. Dat mogen zij dokken.

Mij niet gezien in ieder geval. De werkgever moet eigenlijk vertrouwen hebben dat iets wel of niet goed komt in plaats van dit soort akelige praktijken .
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 22:49 schreef E-Lise het volgende:

[..]

Sow dasnieniks, zit daar het consult van een neuroloog bij?
Welneen. Men trof bij die neuroloog ook al geen hersenactiviteit aan.
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 22:35 schreef fredbv01 het volgende:
Ik heb een gemiddelde intelligentie, Maar heb nooit echt een opleiding afgemaakt. Maar me broer heeft een hoger I.Q en heeft hbo gehad en heeft een universiteit door gelopen. En hij heeft dus kans dat ie lijdt aan Autisme.
Geweldige logica dat

Tenminste, er van uitgaande dat je zijn hoger IQ en/of zijn universitaire opleiding gelijk stelt aan een verhoogde kans op autisme .
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 22:50 schreef LD50 het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk blij dat ik gewoon gemiddeld intelligent ben en gewoon gemiddeld sociaal begaafd. Niet het extreme de ene of de andere kant op . Na de uni maar een baan gaan zoeken met een werkgever die dit soort dingen NIET verplicht stelt. Een IQ test is nog tot daar aan toe...
Tsja, in jouw geval zou er een plastisch chirurg aan te pas moeten komen die drie weken lang voor zéker 5000 euro per dag jou onder handen zou moeten nemen om jou door de eerste sollicitatieronde heen te moeten loodsen.

Qua toonbaarheid en alles!
userIcon
Trouwens: Het perfecte beroep is toch iets waar je plezier aan beleeft om te doen en je jezelf maximaal kunt uitleven. Beide zijn bijna altijd onmogelijk, want je zult altijd wel werk moeten doen waar je geen zin in hebt en maximaal presteren kan ook niemand (hooguit suboptimaal, we zijn verdomme geen machines ). Daarnaast vraag ik me af of ze dan ook gaan meten of je ook plezier beleeft aan je werk enzo. Dat lijkt me veel belangrijker dan 'past deze baan wel goed genoeg'.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe kutter het wordt .
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 22:53 schreef neegij het volgende:

[..]

Tsja, in jouw geval zou er een plastisch chirurg aan te pas moeten komen die drie weken lang voor zéker 5000 euro per dag jou onder handen zou moeten nemen om jou door de eerste sollicitatieronde heen te moeten loodsen.

Qua toonbaarheid en alles!
Hoogstens als ik in de pornobusiness zou solliciteren. Zodat er niets uitscheurt bij de dames en er geen minderwaardigheidscomplexen ontstaan bij de kijkers .
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 22:57 schreef LD50 het volgende:

[..]

Hoogstens als ik in de pornobusiness zou solliciteren. Zodat er niets uitscheurt bij de dames en er geen minderwaardigheidscomplexen ontstaan bij de kijkers .
Ach, daar hebben die kijkerts toch te weinig hersens voor ook. Die zien jouw harde jodokus en krijgen gelijk een HEMA déjà vu.

Echt LD50!
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 23:00 schreef neegij het volgende:

[..]

Ach, daar hebben die kijkerts toch te weinig hersens voor ook. Die zien jouw harde jodokus en krijgen gelijk een HEMA déjà vu.

Echt LD50!
Zoiets. Anyway, tijd voor
ik ben intelligent (iq 130) maar heb een soort vorm van autisme en doof.
toch heb ik een hele leuke baan en mijn baas weet er alles van.
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 23:15 schreef SCwookie het volgende:
ik ben intelligent (iq 130) maar heb een soort vorm van autisme en doof.
toch heb ik een hele leuke baan en mijn baas weet er alles van.
Klinkt alsof je bij de baas onder het bureau moet .
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 22:53 schreef LD50 het volgende:
Trouwens: Het perfecte beroep is toch iets waar je plezier aan beleeft om te doen en je jezelf maximaal kunt uitleven. Beide zijn bijna altijd onmogelijk, want je zult altijd wel werk moeten doen waar je geen zin in hebt en maximaal presteren kan ook niemand (hooguit suboptimaal, we zijn verdomme geen machines ). Daarnaast vraag ik me af of ze dan ook gaan meten of je ook plezier beleeft aan je werk enzo. Dat lijkt me veel belangrijker dan 'past deze baan wel goed genoeg'.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe kutter het wordt .
dat kan juist voordeel zijn;
zo'n hersensscan kost dan ook minder of niks voor jou.
ook en dan kan jij keiharde bewijs leveren aan je werkgevers, zeg maar 70% of zo (ergens wel een onderzoeksartikel op fok,ik ben intelligent maar heb heel erg slechte geheugen)
liegt bij de sollicatiegesprekken of vragenlijstinvullen.

ook heel veel mensen zijn nieuwsgierig, hoe hun hersenen in elkaar steekt en of het goed werkt. vergelijkbaar met zelftest, nogal in trek met tijdschriften of zoiets.

50  van 93 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 25/05 Roemeen betrapt met aanhanger vol drank19
» 25/05 Moeder in Mexico rukt kind ogen uit46
» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Chinees stel begroef vrouw levend na aanrijding11


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden