Nederlandse schepen mijden Suezkanaal om piraten

Een aantal Nederlandse schepen mijdt het Suezkanaal vanwege de dreiging van een mogelijke kaping door Somalische piraten. Dit zegt een woordvoerder van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) vandaag. Het omvaren kost volgens hem veel tijd en geld. De KVNR wil dat de politiek maatregelen neemt.

Het Suezkanaal is eigenlijk de belangrijkste handelsroute van en naar het Verre Oosten, vertelt de woordvoerder. "Het is de kransslagader voor het scheepvaartverkeer." Per week varen normaal gesproken ongeveer vijf tot tien schepen via het Suezkanaal. Hoeveel daarvan nu niet meer via het Suezkanaal varen, is de zegsman niet bekend.

De rederijen kiezen er nu voor om via de Hoorn van Zuid-Afrika of de Atlantische Oceaan te varen, stelt hij. Kaap de Goede Hoop is volgens hem echter ook geen perfecte oplossing. "Als je die rondt, kom je in gevaarlijke weersomstandigheden. Het is de vraag waar je voor kiest, maar dat zal nooit geweld en gijzelingen zijn."

Het omvaren kost afhankelijk van het schip gemiddeld tien dagen tot twee weken als het vaartuig via Kaap de Goede Hoop gaat, stelt de woordvoerder. "En het kost veel geld. Je verbruikt meer brandstof." Ook vrezen de rederijen een mogelijk klantenverlies. "In de logistieke keten is het niet handig om te doen."

De KVNR dringt er bij Den Haag en Europa op aan maatregelen te nemen. Zo willen ze dat de marine niet alleen voor de bescherming van voornamelijk voedseltransporten, maar ook voor de bescherming van de koopvaardij wordt ingezet. Volgende week bespreekt de politiek in Den Haag het opvoeren van de veiligheidsmaatregelen en is er in Brussel een overleg over optreden tegen de piraten.


Piraten vallen vaak met speedbootjes aan  (foto: DAG)