F1: Uitslag GP Singapore

Fernando Alonso heeft de eerste Grand Prix van Singapore op zijn naam geschreven. Nico Rosberg werd tweede in de race die voor een deel bepaald werd door de safety-car. Lewis Hamilton deed goede zaken door als derde te eindigen, terwijl Felipe Massa dertiende werd, na een slangincident bij zijn pitstop.

Giancarlo Fisichella had voor de start besloten om vanuit de pits te starten. Bij de warmup-lap kwam iedereen zonder problemen weg. Iedereen kwam ook bij de start weg, en ongeschonden de eerste bocht door. Heikki Kovalainen verloor twee plekken aan Sebastian Vettel en Timo Glock, doordat hij snelheid verloor tijdens zijn gevecht met Robert Kubica. Na drie ronden had Felipe Massa al een gat van 1,8 seconden op Lewis Hamilton, en al 6,2 seconden op Kimi Räikkonen. Nico Rosberg probeerde Jarno Trulli in te halen, maar sneed een chicane af, waardoor hij snelheid verloor en Trulli voor hem bleef. Een paar ronden later lukte het de Duitser wel om hem voorbij te gaan, hoewel door het extreem late remmen wel wat rubber verbrand werd.

Na zeven ronden pakte Felipe Massa een stuk rotzooi op dat al enkele ronden op de baan lag. De Ferrai-coureur leek er echter geen last van te hebben. Kazuki Nakajima lukte hetzelfde als zijn teamgenoot: ook hij kwam voorbij aan Jarno Trulli. Fernando Alonso kwam hem ook voorbuh, waarna Mark Webber er meteen vol de druk opzette. In de negende ronde nam Kimi Räikkönen de snelste tijd over van Felipe Massa, en begon in te lopen op zijn teamgenoot en Lewis Hamilton.

In ronde twaalf was Fernando Alonso de eerste die een pitstop maakte. Bourdais miste een bocht, en schoot rechtdoor de uitloopzone in. De Fransman kon met een 180-graden spin zijn weg echter vervolgen, maar hij raakte wel een aantak plekken kwijt.

Nelson Piquet ging na veertien ronden hard de muur in. De auto staan tot aan het motorblok in de muur. Hij stapt wel gewoon uit, en zocht naar een uitgang in het hekwerk. Hij rende naar de overkant om van de baan te komen. De safety-car en medical-car kwamen direct de baan op. Rosberg maakte een pitstop terwijl de safety-car op de baan was.

Rubens Barrichello viel stil kort na zijn pitstop, en stond midden op de baan. Robert Kubica ging vanaf de vierde plek naar binnen, terwijl de pistraat nog gesloten was. Pas in ronde 16 ging deze open, waarna Massa en Hamilton in gingen. Massa nam de tankslang mee, en pas na een halve minuut kwam men erachter dat de Braziliaan nog aan hetb einde van de pits stond te wachten. Pas na veel trekwerk lukte het de Ferrari-monteurs om de slang los te krijgen. In de herhaling bleek dat het licht dat Ferrari gebruikt als vervanging van de lollypopman op groen sprong, terwijl de slang er nog niet uit was. De Braziliaan valt terug naar de laatste plaats, op 41 seconden achter Räikkönen, die ook tijd verloor door het slangincident.

In ronde 18 ging de safety-car naar binnen. Felipe Massa was op dat moment alweer bijna aangesloten bij de rest. Nico Rosberg ging aan de leiding, gevolgd door Jarno Trulli, Giancarlo Fisichella, Robert Kubica en Fernando Alonso. Een aantal ronden later bleken de stops van Rosberg en Kubica onderzocht te worden, omdat zijn hun stop gemaakt hadden terwijl de pitstraat dicht was.

Felipe Massa kreeg na 23 ronden een drivetrough-penalty voor het onveilig verlaten van de pits (zijn slangincident). Hij koos ervoor om deze direct te maken. Rosberg en Kubica kregen een 10-seconden stop-and-go-penalty voor hun pitstop. Mark Webber schoot door in een chicane, en viel van de zesde plek terug naar plaats tien. Rosberg viel na zijn straf terug tot de vijfde plek, achter Alonso. Kubica viel terug naar de laatste plaats, achter Massa.

Giancarlo Fisischella maakte zijn stop in ronden 29, en liet hem voltanken. Hij viel terug tot de laatste plaats, achter Kubica. Mark Webber verloor in dezelfde ronde erg veel tijd, reed de pits in en werd naar binnen geduwd. Even later werd Massa ingehaald door Kubica. De Braziliaan ging aan het eind van deze ronde naar binnen voor een pitstop, die dit keer wel goed ging.

In ronde 32 maakte Jarno Trulli zijn pitstop, en verloor daarmee zijn eerste plaats aan Fernando Alonso. Ook Bourdais en Kubica maakten hun stops. Massa wist de net weer de baan op zijnde Bourdais in te halen, en zo van de laatste plaats af te komen. Heikki Kovalainen maakte zijn tweede stop.

Met nog 24 ronden op de klok pakte Nakajima de achtste plek af van Trulli, die meteen Räikkönen in zijn nek kreeg. De Fin reed de Italiaan even later ook voorbij. Drie ronden later kwam Rosberg binnen voor zijn tweede stop, en viel terug naar plek zeven, achter Heidfeld. Fernando Alonso kwam even later ook binnen, en kwam net voor de deur van Coulthard weer naar buiten. Lewis Hamilton maakte hier handig gebruik van, en pakte de tweede plaats af van de Schot.

Beiden gingen aan het einde van de ronde naar binnen, waarbij Hamilton als eerste naar buiten kwam. Net als bij Massa ging het bij Coulthard mis met de tankslang, maar de Red Bull-coureur kon nog op tijd gestopt worden door de lollypopman. Vettel en Heidfeld kwamen vanaf plaats drie en vier naar binnen, en ook weer in die volgorde naar buiten, echter wel op de plaatsen zeven en acht.

Met nog zestien ronden te gaan wist Kubica Fisichella in te halen voor de dertiende plaats. Massa probeert dit ook aan het einde van het rechte stuk, maar mist de chicane en verliest veel tijd. Timo Glock kwam in dezelfde ronde vanaf de tweede plaats, waarmee hij deze aan Rosberg gaf, ondanks de straf voor het te vroeg tanken van laatstgenoemde. Glock viel terug naar plaats vijf. Coulthard begon te klagen over minder remkracht, door versleten of niet goed gekoelde remmen.

In ronde 11 viel Trulli weg vanaf de zesde plaats, in de pitbox stapte hij uit en was helemaal kapot. Räikkönen maakte zijn stop, en viel terug naar plaats zes. Massa spinde, en kwam terug de baan op. Adrian Sutil schrok hier zo van, dat hij de muur inreed, wat weer een safety-car veroorzaakte. Daarnaast was ook bij bocht zeven de curbstone beschadigd.

Met nog acht ronden op de klok ging de safety-car weer naar binnen. Alonso trok direct een gat van 1,4 seconden op Rosberg. Coulthard haalde Nakajima in voor de achtste plaats. De rondetijd van Alonso was 2,5 seconden sneller dan de nummer twee, Rosberg. Met nog vier ronden te gaan lukte het Räikkönen niet om de bocht te halen, en reed de muur in, waardoor zijn rechtervoorwielophanging brak, wat einde race betekende voor de Fin, die op plek vijf lag.

Voor meer F1-nieuws kijk je op FOK!sport!