Werkstraf geëist voor examenstunt

Nederland • Geschreven door Rob (R@b) op 03-09-2008 @ 11:27
print 

Een 17-jarige jongen uit Odoorn hoorde gisteren 60 uur werkstraf tegen zich eisen voor een uit de hand gelopen examenstunt bij het Esdal College in Emmen.  Daarbij raakte een 57-jarige onderwijsondersteunende medewerker ernstig gewond. Volgens de officier van justitie is de jongen schuldig aan mishandeling met zwaar lichamelijk letsel tot gevolg.

In het kader van de examenstunt was er op 18 april een brandweeroefening gepland. De school zou ontruimd moeten worden vanwege een denkbeeldige brand. De examenleerlingen zouden bij wijze van stunt helpen bij de ontruiming en intussen met water de denkbeeldige brand blussen. De examenleerlingen wachtten de naar buiten lopende scholieren op en spoten die nat.

Veel leerlingen weigerden echter de school te verlaten omdat ze niet nat wilden worden. De 57-jarige schoolmedewerker werd woedend en kreeg ruzie met de 17-jarige scholier. Er ontstond geduw en getrek waarbij de medewerker op de grond viel en met hersenletsel in het ziekenhuis belandde.  Hij is nog steeds niet hersteld en zit, na een verblijf van vijf weken in een ziekenhuis, nu in een revalidatiecentrum

De officier van justitie hield bij de eis van 60 uur taakstraf rekening met de gevolgen die het incident al voor de jongen heeft gehad. Bovendien heeft hij nooit de bedoeling gehad de schoolmedewerker ernstig te verwonden. De zaak werd achter gesloten deuren behandeld omdat de verdachte minderjarig is. Veel details zijn daarom niet naar buiten gebracht. De uitspraak is over twee weken.

Het incident werd gefilmd met een mobiele telefoon. De beelden werden doorgespeeld naar weblog GeenStijl die ze op Dumpert.nl zette.  Het Dagblad van het Noorden meldde indertijd dat het slachtoffer een hartpatiënt was die bovendien door een eerder opgelopen hersenbloeding motorisch gestoord was geraakt.

Vlak voor de ongelukkige val

 

Met dank aan MoJaKy voor de submit.




Lees ook:

» 11/02 Amsterdammers onwel door barbecue32
» 11/02 Doodrijder Floor van der Wal vervroegd vrij88
» 11/02 Amsterdamse raakt te water en overlijdt19
» 11/02 Ecuador levert drie Nederlanders uit4


delen | eKudos nujij

16042 views / 248 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 248 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4 5
userIcon
oh wacht die straf is geeist.
userIcon
Ernstig gewond en zwaar letsel en er uiteindelijk met een aai over de bol vanaf komen . Wat een kutstrafmaat...
De debiele telefoons van tegenwoordig net zo debiel als de gebruikers !!
userIcon
Ik heb het filmpje even gekeken, en voor zover ik kan zien flipt die ouwe helemaal door, vliegt meerdere leerlingen zonder aanwijsbare reden aan, en als hij dan iemand bij de keel lijkt te grijpen, rent er een groepje leerlingen heen en ligt hij ineens op de grond..
Oftewel, die rat vond het maar wat heerlijk op leerlingen in te beuken, en viel toen met zn lompe porum tegen de grond.. Een jongen van 17 moet daar het slachtoffer van worden, terwijl die zich gewoon verdedigde..
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:31 schreef woessie het volgende:
Ernstig gewond en zwaar letsel en er uiteindelijk met een aai over de bol vanaf komen . Wat een kutstrafmaat...
Wie zegt dat de scholier begonnen is? Misschien stapte die schoolmedewerker wel agressief op hem af, en wilde de 17-jarige hem alleen maar wegduwen. Als je iemand in deze situatie duwt, heb je nou niet bepaald de intentie om hem zwaar te verwonden lijkt mij ofwel?
userIcon
Ik heb t filmpje gezien en deze man was zelf heel aggressief...

-edit-

heb t filmpje nogmaals gezien en de man viel op de grond
door de trap van de jongen achter hem...
userIcon
Schande, die man viel die jongens aan, zeer duidelijk te zien dat hij de eerste klap uitdeelde!
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:30 schreef _HackG_ het volgende:
ach wat een gejank, er kan niet eens meer gelachen worden om een examenstunt... bijkomende schade is niet te voorzien
Erh de lol is er snel vanaf zodra iemand op de grond ligt te kreperen, lijkt me... Of ben jij dan zo'n type die vrolijk doorfeest?
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:30 schreef _HackG_ het volgende:
ach wat een gejank, er kan niet eens meer gelachen worden om een examenstunt... bijkomende schade is niet te voorzien
"Oh, ik schopte per ongeluk iemand dood. Sja, het is een examenstunt, dus er moet maar om gelachen worden!"
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:35 schreef Nhid het volgende:

[..]

Erh de lol is er snel vanaf zodra iemand op de grond ligt te kreperen, lijkt me... Of ben jij dan zo'n type die vrolijk doorfeest?
In dit geval zou ik die ouwe nog ff een schop na geven.. Typisch gedrag van grijs tuig.. "Respect" eisen van de jeugd, en dit met verbaal en in dit geval fysiek geweld afdwingen.. De jaren 50 zijn voorbij.
Zo te zien heeft de hersenbloeding meer aangetast dan zijn motorische functies.
userIcon
Vind dat die man het ook wel wat agressief was tegen de leerlingen. Alleen maar omdat ze met wat water staan te gooien hoef je toch nog niemand bij de keel te grijpen?
Die kerel valt snel om en komt verkeerd terecht terwijl hij die jongen aanvalt. Belanchelijk besluit van de rechter. Echt te absurt voor woorden dat zoiets in Nederland kan en dat deze jongen hiervoor gestraft word. Heeft hij ook nog eens geluk dat hij minderjarig is.
Die medewerker weet toch wat een examenstunt is...
userIcon
DAmn die trap deed volgens mij au :/ aanpakken die handel
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:33 schreef B-FliP het volgende:
Ik heb t filmpje gezien en deze man was zelf heel aggressief...

De val op de grond was niemand z'n bedoeling en t is deze
jongen niet aan te rekenen...

http://www.dumpert.nl/med(...)xamenstunt_2008.html
Daarom heeft ie ook maar 60 uur werkstraf gekregen
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:37 schreef ActionHenk het volgende:
Die kerel valt snel om en komt verkeerd terecht terwijl hij die jongen aanvalt. Belanchelijk besluit van de rechter. Echt te absurt voor woorden dat zoiets in Nederland kan en dat deze jongen hiervoor gestraft word. Heeft hij ook nog eens geluk dat hij minderjarig is.
Die medewerker weet toch wat een examenstunt is...
Welk besluit van de rechter? Oh wacht, je hebt er geen kaas van gegeten
Ik heb toendertijd ook het filmpje gezien op dumpert en net nogmaals bekeken. Ik vind dat die medewerker zelf erg agressief doet. Die schoelier smijt water in zijn gezicht, de medewerker stormt op hem af, wordt afgeweerd en rent vervolgens op een totaaaaal andere leerling af grijpt hem bij de keel en duwt hem weg, je ziet inderdaad die leerlingen aan komen lopen/rennen en in ene ligt ie op de grond.

De straf die die medewerker nu heeft (ernstig letsel) is natuurlijk verschrikkelijk, maar ik vind niet dat die leerling daar schuldig aan is.
userIcon
Sneu voor die man, maar hij had ook normaal kunnen doen.
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:36 schreef _HackG_ het volgende:

[..]

Precies!!! thats the spirit !
Kneus.
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:36 schreef Jeff89 het volgende:
In dit geval zou ik die ouwe nog ff een schop na geven.. Typisch gedrag van grijs tuig.. "Respect" eisen van de jeugd, en dit met verbaal en in dit geval fysiek geweld afdwingen.. De jaren 50 zijn voorbij.
Sjeeses, wat ben jij een akelig figuur.
"een schop na geven"
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:37 schreef kwiwi het volgende:
Vind dat die man het ook wel wat agressief was tegen de leerlingen. Alleen maar omdat ze met wat water staan te gooien hoef je toch nog niemand bij de keel te grijpen?
dat mag mss wel zo waar zijn, maar die jonge hoeft ook niet een trap in de rug te geven?? en zeker niet onverwachts.
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:39 schreef Rockdude1990 het volgende:

[..]

dat mag mss wel zo waar zijn, maar die jonge hoeft ook niet een trap in de rug te geven?? en zeker niet onverwachts.
Een trap in de rug? Ik heb niet gezien wat er precies gebeurd is, er stonden allemaal mensen voor.
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:39 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Sjeeses, wat ben jij een akelig figuur.
"een schop na geven"
Een spreekwoordelijke, of mogelijk verbale schop na. Als hij toch al zo ligt is iemand fysiek schoppen zonde van mn energie.
Feit is gewoon dat iemand die op een school werkt niet zo hoort door te flippen om een beetje water... Hij was gewoon gek...
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:37 schreef ActionHenk het volgende:
Die medewerker weet toch wat een examenstunt is...
In mijn tijd waren examenstunts nog leuk.
Er hoefden geen mensen nat gemaakt of gewond om het leuk te maken.

Onderdeel van onze dag was een rugbywedstrijd: examenleerlingen tegen leraren. Met volle instemming van de leraren dus. En aan het eind zat iedereen uitgeput een biertje met elkaar te drinken en te lachen.
Als ik het zo zie zijn beide partijen fout. De oude man reageert een beetje te extreem. Wilt een grote jongen aanpakken, maar die geeft zich niet zo makkelijk gewonnen dus rent de oude man naar een kleiner gozertje die die vrij hardhandig aanpakt en dan krijgt die een schop waarbij die verkeerd neerkomt.. tja.. tough luck, maar niemands fout imo.
Het is duidelijk dat ie schuldig is!!!

Je kan heel duidelijk zien dat de eerste leerling (die in minuut 1.10+ water over de leerkracht gooit )in de ruzie de man van achteren aanvalt.

op minuut 1.25 zie je de leerling aan komen stormen en vervolgens met een soort van vliegende schop de leerkracht onderuit haalt.

Edit: Beetje jammer van het plaatje in de post.
Je ziet in het filmpje duidelijk dat de man al meerdere leerlingen probeert te grijpen, en vervolgens iemand "naar zijn keel vliegt". Hierop reageren andere leerlingen door deze jongen te beschermen.

Ik denk dat dit filmpje wel eens in het voordeel gaat zijn van de jonge man!
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:41 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Een trap in de rug? Ik heb niet gezien wat er precies gebeurd is, er stonden allemaal mensen voor.
kijk filmpje nog maar eens goed opnieuw
userIcon
Dood aan die bejaarde.
userIcon
Opsluiten die bejaarde voor het poging tot wurgen van scholieren
userIcon
mwa naja, hij deed het niet expres. ik bedoel, als je ruzie hebt en je duwt iemand denk je er niet aan dat hij een hersenbloeding gaat krijgen. Dus in feite zouden een "normale" duw en deze duw gelijkwaardig gestraft moeten worden. Dus OF voor een normale duw (waarbij niets ergs gebeurt) zou de strafmaat VEEL hoger moeten liggen. OF deze (bijna dodelijke) duw zou veel lager moeten liggen.

Consequent blijven.
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:41 schreef kwiwi het volgende:
Een trap in de rug? Ik heb niet gezien wat er precies gebeurd is, er stonden allemaal mensen voor.
Ja als je goed kijkt rent de jongen waarmee de man eerder
ruzie heeft op de man af als deze een andere leerling naar
de keel grijpt en trapt de man waardoor deze op de grond
valt...
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:43 schreef Snever het volgende:
Dood aan die bejaarde.
mijn avatar komt jou vandaag ophalen
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:42 schreef Jeff89 het volgende:
Een spreekwoordelijke, of mogelijk verbale schop na. Als hij toch al zo ligt is iemand fysiek schoppen zonde van mn energie.
Feit is gewoon dat iemand die op een school werkt niet zo hoort door te flippen om een beetje water... Hij was gewoon gek...
Fatsoenlijke mensen zouden eerst 112 bellen. Maar nee, jij verspilt er geen energie aan.

En de jeugd maar klagen dat Nederland zo'n naar land is.. hoe zou dat nou komen?
userIcon
whehehe
die kale vent flipt m ineens omdat ie water over zich heen krijgt, dan gaat ie die gast meppen, en n mattie komt met n loopkick op die ouwe af

als die ouwe m niet flipte, was er niks gebeurd
wat die loopkick niet goed praat uiteraard
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:42 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

In mijn tijd waren examenstunts nog leuk.
Er hoefden geen mensen nat gemaakt of gewond om het leuk te maken.

Onderdeel van onze dag was een rugbywedstrijd: examenleerlingen tegen leraren. Met volle instemming van de leraren dus. En aan het eind zat iedereen uitgeput een biertje met elkaar te drinken en te lachen.
Bij ons werden er geen examenstunts meer gedaan, maar gewoon een 'laatste schooldag' georganiseerd waar leraren en eindexamenleerlingen aan mee deden.
Veel leuker
Filmpje bekeken en die vent heeft het allemaal aan zich zelf te danken. Als leraar heb je een voorbeeld functie en behoor je niet zo agressief te reageren.

Vrijspraak voor de verdachte!
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:43 schreef EggsTC het volgende:
mwa naja, hij deed het niet expres.
Nee, die vliegende trap ging per ongeluk. Hij wilde eigenlijk zijn schoenveter vastmaken, maar er kwam een vliegende trap uit.
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:44 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Fatsoenlijke mensen zouden eerst 112 bellen. Maar nee, jij verspilt er geen energie aan.
112 bellen als er al hulpdiensten aanwezig zijn
De brandweer begint hem meteen te onderzoeken, en die gasten geven dat dan gewoon door over de radio..
Fatsoenlijke mensen zouden het alarmnummer niet zinloos belasten.
userIcon
Agressieve hollanders toch altijd.
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:45 schreef kwiwi het volgende:
Bij ons werden er geen examenstunts meer gedaan, maar gewoon een 'laatste schooldag' georganiseerd waar leraren en eindexamenleerlingen aan mee deden.
Veel leuker
Op onze laatste schooldag, waarop we dus officieel nog les hadden, zaten we met z'n allen in de zon en hadden we eigenlijk Engels. Komt de lerar langs, ziet ons en vraagt "willen jullie les?". Wij: "nee." Dus zijn we inclusief leraar naar de kroeg gegaan
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:44 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Fatsoenlijke mensen zouden eerst 112 bellen.
Brandweer was al aanwezig en verleende eerste hulp.
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:46 schreef Jeff89 het volgende:
112 bellen als er al hulpdiensten aanwezig zijn
De brandweer begint hem meteen te onderzoeken, en die gasten geven dat dan gewoon door over de radio..
Fatsoenlijke mensen zouden het alarmnummer niet zinloos belasten.
Je had het over "zo'n man". Dus in dergelijke gevallen. Waar dus misschine de hulpdiensten niet aanwezig zijn.

Waarom is er in godsnaam brandweer aanwezig bij een examenstunt, trouwens? Gaan ze er al van uit dat er iets gaat gebeuren?
userIcon
Ik blijf het vreemd vinden: rechters of het OM die rekening houdt met de gevolgen die een bepaalde actie al heeft gehad voor de dader. Wie bepaalt nu de strafmaat in Nederland? De rechter of de media?
userIcon
quote:
Op woensdag 3 september 2008 @ 11:46 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Nee, die vliegende trap ging per ongeluk. Hij wilde eigenlijk zijn schoenveter vastmaken, maar er kwam een vliegende trap uit.
Ik kan het filmpje hier niet bekijken, ik dacht dat het alleen om duwen en trekken ging,z oals in de OP staat.
De oplossing tegen wateroverlast is heel simpel en hoeft niet met geweld opgelost te worden.

50  van 248 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4 5


Lees ook:

» 11/02 Amsterdammers onwel door barbecue32
» 11/02 Doodrijder Floor van der Wal vervroegd vrij88
» 11/02 Amsterdamse raakt te water en overlijdt19
» 11/02 Ecuador levert drie Nederlanders uit4


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden