Quotum zwarte/witte kinderen op basisscholen

Onderwijs • Geschreven door ANP op 08-02-2008 @ 18:55 - gepost door Daan (DaanA)
print 
Icoon OnderwijsStaatssecretaris Dijksma van Onderwijs gaat in zeven steden bij wijze van proef basisscholen de mogelijkheid geven een quotum in te stellen voor het aantal 'witte' en 'zwarte' kinderen op die school. Hiermee wil ze proberen om de vorming van zwarte scholen terug te dringen. De proef wordt de komende drie jaar gehouden in de vier grote steden en Eindhoven, Deventer en Nijmegen.

Met de proef kunnen witte scholen kinderen van rijke ouders weigeren. Zwarte scholen kunnen ervoor kiezen om leerlingen met een mindere sociaaleconomische achtergrond geen plek te geven. Onduidelijk is nog op grond waarvan precies onderscheid gemaakt gaat worden. Ook is niet bekend hoe scholen precies gedwongen gaan worden om deze maatregelen te nemen; vooralsnog lijkt het een maatregel op vrijwillige basis.

Een andere initiatief dat getest gaat worden, is het hebben van één aanmelddatum voor een bepaald jaar. Nu is het zo dat autochtone ouders hun kinderen vaak bij geboorte al aanmelden bij een goede, vaak witte school, terwijl allochtone ouders dat meestal pas veel later doen, waardoor de beste scholen al vol zitten.

Het doel van de maatregelen is uiteindelijk om de verstandhouding tussen de verschillende bevolkingsgroepen in Nederland te verbeteren. Ook wil men dat allochtone kinderen die een taalachterstand hebben zich op deze manier aan hun autochtone leeftijdsgenootjes op kunnen trekken.

Met dank aan Aka-Zigor, crv en mijnlandnietmeer voor de submit.

Bron: ANP


Lees ook:

» 25/05 LAKS registreert honderdduizendste examenklacht9
» 25/05 Basisbeurs voor masterstudenten blijft26
» 22/05 Zijlstra verwacht geen groei studieleningen23
» 22/05 Stroomstoring Hoorn hindert eindexamens10


delen | eKudos nujij

5626 views / 68 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 68 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
En de gele en bruine kinderen dan....
userIcon
En de paarse kinderen?
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 18:57 schreef Dr-Kill-Phil-Bill het volgende:
En de gele en bruine kinderen dan....
Die houden de boel weer schoon
userIcon
Ik vraag me af hoe ze dat gaan testen.

Kijken ze naar huidskleur? Donkerder dan een bepaalde kleur bruin = zwart, anders wit?

Kijken ze naar inkomen van de ouders?

Kijken ze naar de wijk waaruit je komt?

Kijken ze naar de taal die je spreekt?

Ik vind het erg onduidelijk...
userIcon
En de groene kinderen?
userIcon
Trouwens, als het vrijwillig is, dan denk ik niet dat heel veel witte scholen mee gaan doen.

Bovendien: als ze toch al de komende vier leerjaren vol zitten, dan is een 3-jarige proef lekker nuttig.
userIcon
quote:
Devener
oeps
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 18:58 schreef DaanA het volgende:
Ik vraag me af hoe ze dat gaan testen.

Kijken ze naar huidskleur? Donkerder dan een bepaalde kleur bruin = zwart, anders wit?

Kijken ze naar inkomen van de ouders?

Kijken ze naar de wijk waaruit je komt?

Kijken ze naar de taal die je spreekt?

Ik vind het erg onduidelijk...
Ik denk dat het autochtoon/allochtoon(één of meerdere ouders in het buitenland geboren of dubbele nationaliteit) wordt.

Of westers/-niet westers. Maar dat tweede lijkt me sterk.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 18:59 schreef IHVK het volgende:

[..]

Ik denk dat het autochtoon/allochtoon wordt.

Of westers/-niet westers. Maar dat tweede lijkt me sterk.
Hmm, dan ga ik lekker met een Amerikaanse trouwen of zo. Krijgen mijn kinderen lekker voorrang bij alle goede basisscholen.

Nou ja, zo achterlijk is dit plan dus.
userIcon
quote:
Onduidelijk is nog op grond waarvan precies onderscheid gemaakt gaat worden.
"Sorry mevrouw, meneer, maar gezien uw sociale achtergrond denken wij niet dat uw kind zich thuis zou voelen op onze school.............."

En, zijn witte/zwarte scholen niet meestal "wijk-gebonden" ¿ Als scholen gemengd moeten worden moeten eerst de wijken dat worden, je wil je kind immers het liefst dicht bij op school. Des te eerder hoef je het niet meer iedere dag te brengen.

Fruts idee.
userIcon
Hebben ze dit niet destijds geintroduceerd?
Hoeveel geld HEEFT AL DIE INTEGRATIE onzin nu al gekost?

En na 5 jaar stampen ze die vluchtelingen het land uit, maar die kinderen zijn half vernederlandst, omdat ze leerplichtig zijn.

Goed bezig fucking den haag.
userIcon
quote:
Ook wil men dat allochtone kinderen die een taalachterstand hebben zich op deze manier aan hun autochtone leeftijdsgenootjes op kunnen trekken.
Jongens....WERKT NIET!
Hiermee creër je alleen maar nep negers.
userIcon
Wat ernstig dit.

Gecontroleerde menging
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 19:03 schreef DJSebas het volgende:

[..]

Jongens....WERKT NIET!
Hiermee creër je alleen maar nep negers.
Jawel, dat werkt prima.

Dat is dan ook meteen het enige positieve punt van dit plan.
Ook wil men dat allochtone kinderen die een taalachterstand hebben zich op deze manier aan hun autochtone leeftijdsgenootjes op kunnen trekken.

En onze witte kindjes gaan dan in eens in taal er op achteruit. Wel mijn witte kindjes worden niet opgeofferd!!!
userIcon
Wanneer begrijpen ze bij de pvda nou een keer dat je zoiets niet af kunt dwingen?
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 18:58 schreef Walter_Sobchak het volgende:
En de groene kinderen?
Die hebben groene vingers
'Sorry, je bent te zwart/wit voor deze school.'

Hmmm...
man mouthman (Redactie Frontpage) 08-02-2008 @ 19:18 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 19:00 schreef DaanA het volgende:

[..]

Hmm, dan ga ik lekker met een Amerikaanse trouwen of zo. Krijgen mijn kinderen lekker voorrang bij alle goede basisscholen.

Nou ja, zo achterlijk is dit plan dus.
Hmm mijn kind is allochtoon, voor mij (haar) heeft het dan idd voordeel (al woon ik niet in een van de genoemde steden), ik denk, hoop zelfs dat dit plan bij voorbaat al gedoemd is te mislukken.
quote:
Met de proef kunnen witte scholen kinderen van rijke ouders weigeren.
Hahahahahahahaha
Ik kan die minister verzekeren dat het NIET de kinderen van rijke ouders zijn die problemen veroorzaken.
De ouders van rijke kinderen zijn juist degene die de school supporten.

Maar dit zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor die lieve achtjarige achtergebleven Marokkaanse kindertjes met hun grote bekken en ander laag bij de gronds tuig.
userIcon
quote:
Op Friday 8 February 2008 @ 19:18 schreef mouthman het volgende:

[..]

Hmm mijn kind is allochtoon, voor mij (haar) heeft het dan idd voordeel (al woon ik niet in een van de genoemde steden), ik denk, hoop zelfs dat dit plan bij voorbaat al gedoemd is te mislukken.
Ja, ik ook, ook al zouden mijn kinderen er misschien voordeel bij hebben...

Hoewel... Ik ben allochtoon omdat mijn pa buitenlands is, maar mijn kinderen zijn natuurlijk gewoon autochtoon, als ik met een Nederlandse trouw.

Damn, denk je er eens voordeel van te hebben...

userIcon
Het volgende plan van de overheid wordt een dagschema voor iedereen, zodat elke illusie van eigen keuze definitief de prullenmand in kan. Let maar op!
userIcon
Veel ouders zullen een weg zoeken om aan dergelijke dwang te ontsnappen. Dan rijden ze wel verder voor een goede school in plaats dat ze toestaan dat hun kind wordt gebruikt om het niveau van een 'slechte' school op te krikken.
userIcon
Sharon Dijksma is een racist.. beetje zwarte scholen aanpakken.. alsof het een probleem is

zwarte scholen zijn een verrijking, geen probleem.. ik wed dat Wouter zijn kinderen ook naar een zwarte school stuurt
Welkom in de socialistische heilstaat!

De maakbare samenleving moet weer eens afgedwongen worden door dat stel radencommunisten. Als mijn kind dus autochtoon, (al dan niet christelijk) en intelligent is, mag zij niet naar een autochtoon, (christelijk) zelfstandig gymnasium maar dient zij van de overheid naar een allochtoon, islamitisch VMBO te gaan?

Sinds wanneer verwachten de socialisten dat een ouder pure haat jegens (de toekomst van) het eigen kind koestert?

Een ouder dwingen om zijn of haar kind een zo slecht mogelijk toekomstperspectief te bieden (gebrekkige beheersing van het Nederlands, aanraking met geteisem en criminelen - op een gemiddeld VMBO in de randstad).

Geweldig dat socialisme: dwang, dwang, dwang en nog eens dwang.. Nog steeds maar niet begrijpen waarom vorig jaar 300.000 jonge hoogopgeleide autochtonen het land zijn uitgevlucht met diens kroost. Het is inderdaad een 'onverklaarbaar fenomeen'.
userIcon
En dit dames en heren, dit noemt men nou racisme.


Geforceerd gemengde scholen zijn zoiezo slecht voor onze autochtone kinderen!

Naar wie gaat de leraar zijn/haar aandacht in zulke 50/50 klassen? Naar de zwarte of de witte helft? Een leraar moet meer tijd spenderen aan de allochtone kinderen om hun taal/cultuur achterstand weg te werken, hoeveel tijd houd hij dan wel niet over voor onze kinderen?

Waarom zouden onze kinderen moeten lijden onder de achterstand van allochtone kinderen?

Het is een ouder zijn goed recht om zijn kind op een witte (goede) school te plaatsen! Waar haalt die bolle doos het recht vandaan om ons die keuze te ontnemen?
userIcon
Het beste is om ouders te motiveren hun kinderen te motiveren. Met een gedwongen schoolkeuze bereik je maar weinig.
Als ik het goed begrijp wil de overheid dat ouders hun kinderen die wél zijn opgevoed en nederlands kunnen spreken mengen met achterbuurttuig dat de taal niet spreekt zodat de laatste groep zich kan optrekken?

Ben ik de enige die zich afvraagt hoe mijn zoon zich zal ontwikkelen in een groep vol met achtergebleven kinderen? Als de anderen al veel moeite hebben om de basisvaardigheden op te pakken zal hij zich snel gaan vervelen of misschien wel naar hun niveau afglijden.

Leuk bedacht voor de allochtonen, maar ik zal er alles aan doen om mijn kind op een blanke school te krijgen.
userIcon
maar wat nou als er in bepaalde wijken niet genoeg witte kinderen zijn? moeten ouders met blanke kinderen dan verplicht 50km rijden om hun kind om een grotendeels zwarte school te zetten?
Verkassen of privaat (betaald) onderwijs is een uitweg. Aangezien het lageropgeleide deel geen van deze twee wenst, is er op zich vrij weinig aan de hand.

"Wie immer" is een socialistisch plan in het kadre van de maakbare samenleving wederom contraproductief. De enige verdiende straf op zulke dwang maatregelen. Thorbecke draait zich om in zijn graf, terecht...
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 20:09 schreef Cruzaclu het volgende:
Verkassen of privaat (betaald) onderwijs is een uitweg. Aangezien het lageropgeleide deel geen van deze twee wenst, is er op zich vrij weinig aan de hand.

"Wie immer" is een socialistisch plan in het kadre van de maakbare samenleving wederom contraproductief. De enige verdiende straf op zulke dwang maatregelen. Thorbecke draait zich om in zijn graf, terecht...
privaat onderwijs zou inderdaad een mooie oplossing zijn.. maar waarschijnlijk worden die ook gedwongen 'een afspiegeling van de samenleving' te zijn..

als het aan mij ligt maken ze aparte scholen voor kinderen die door asociaal of crimineel gedrag geen gewoon onderwijs kunnen krijgen, op zo'n school zou meer discipline en begeleiding moeten zijn.. de rekening gaat dan naar de ouders

hier een mooie reportage over publiek/privaat onderwijs in amerika.. ook van toepassing op nederland
userIcon
Je moet en zal multiculti, je hebt gewoon geen keus meer in democratisch Nederland
quote:
Op Friday 8 February 2008 @ 20:18 schreef Hayek het volgende:

[..]

privaat onderwijs zou inderdaad een mooie oplossing zijn.. maar waarschijnlijk worden die ook gedwongen 'een afspiegeling van de samenleving' te zijn..
Privaat onderwijs is al een grondrecht in Nederland ingevolge art 23 Gw. Het zogenoemde "bijzonder" onderwijs. Dat kan men lastig aan overheidsbindende quota inzake keuzevrijheid binden. Ik procedeer door tot de HR en/of het EHRM indien nodig áls ik in die toekomst kinderen heb die door de overheid gedwongen worden op ee'n 'speciale' school plaats te nemen.
excuus dubbel.
excuus nogmaals.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 20:22 schreef Cruzaclu het volgende:

Privaat onderwijs is al een grondrecht in Nederland ingevolge art 23 Gw. Het zogenoemde "bijzonder" onderwijs. Dat kan men lastig aan overheidsbindende quota inzake keuzevrijheid binden.
maar dan krijg je weer gezeik met art. 1
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 20:01 schreef Cruzaclu het volgende:
Welkom in de socialistische heilstaat!
<knip> ...
Het is inderdaad een 'onverklaarbaar fenomeen'.
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 20:01 schreef Redcoon het volgende:
En dit dames en heren, dit noemt men nou racisme.
<knip>.....
Het is een ouder zijn goed recht om zijn kind op een witte (goede) school te plaatsen! Waar haalt die bolle doos het recht vandaan om ons die keuze te ontnemen?
Ja, komop, wat is het nou?
Nationaal-socialisme dan?

Niet dat ik 't er niet mee eens ben.. Ik houd ook niet van dat soort overmatige controle door de staat.
JUIST in het onderwijs denk ik dat de staat nu eens moet leren niet hun waanzinnigge ideeën door te drammen. De laatste keer dat ze dat gedaan hebben was met de invoering van de 2e fase op de middelbare scholen, en wederom was de uitvoering eigenlijk een compleet fiasco.
Zo ook dit, wat mij betreft.
quote:
Zwarte scholen kunnen ervoor kiezen om leerlingen met een mindere sociaaleconomische achtergrond geen plek te geven. O
Oh, fantastisch, dus wat krijgen we nu in de steden? Kleine kinderen die 5km door de stad heen moeten, omdat scholen proberen de nu al kansarmen de weigeren.
Want geloof maar dat er zat zijn die het doen, met als gevolg dat de overgebleven scholen in de buurt overvol raken.
En wat dan? Dacht je echt dat er scholen zijn die kinderen met rijke ouders weigeren op grond van huidskleur? Hoezo financiéle zelfmoord?
Stompzinnig plan, wa tmij betreft.. Ik dacht juist dat we de laatste tijd minder problemen hadden met die extremen van zwarte/witte scholen...?
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 20:28 schreef FeddEx het volgende:

[..]


[..]

Ja, komop, wat is het nou?
Nationaal-socialisme dan?

Niet dat ik 't er niet mee eens ben.. Ik houd ook niet van dat soort overmatige controle door de staat.
JUIST in het onderwijs denk ik dat de staat nu eens moet leren niet hun waanzinnigge ideeën door te drammen. De laatste keer dat ze dat gedaan hebben was met de invoering van de 2e fase op de middelbare scholen, en wederom was de uitvoering eigenlijk een compleet fiasco.
Zo ook dit, wat mij betreft.
[..]

Oh, fantastisch, dus wat krijgen we nu in de steden? Kleine kinderen die 5km door de stad heen moeten, omdat scholen proberen de nu al kansarmen de weigeren.
Want geloof maar dat er zat zijn die het doen, met als gevolg dat de overgebleven scholen in de buurt overvol raken.
En wat dan? Dacht je echt dat er scholen zijn die kinderen met rijke ouders weigeren op grond van huidskleur? Hoezo financiéle zelfmoord?
Stompzinnig plan, wa tmij betreft.. Ik dacht juist dat we de laatste tijd minder problemen hadden met die extremen van zwarte/witte scholen...?
Socialisten zijn racisten, ze weten het zelf alleen nog niet.
userIcon
Gedwongen integratie, joepie Die rijke ouders verhuizen gewoon naar een plek buiten de randstad
quote:
Op Friday 8 February 2008 @ 20:39 schreef Redcoon het volgende:

[..]

Socialisten zijn racisten, ze weten het zelf alleen nog niet.
Tja. Het grootste verschil tussen Nationaal Socialisten en Socialisten is wellicht het woord Nationaal.
userIcon
Dus de rijkere ouders verhuizen dan als het ze echt niet zint en zo geven we aan de armeren en de lagere middenklassen de joker door? Lekkere PvdA oplossing weer.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 21:01 schreef SadKingBilly het volgende:
Mijn kind gaat ook naar een blanke school (de school waar ik vroeger zelf ook heen ging), ik heb er geen behoefte aan om mijn dochter in een klas te zien waar de leraar alleen bezig is om allochtone kinderen op het niveau van mijn kind te krijgen vóórdat ze eens kan beginnen bet lesgeven. En dan ook nog dat allochtone kind zich "laten optrekken aan mijn kind"; je weet wat er gebeurt als je je in het zwembad aan iemand optrekt? Precies, die trek je naar beneden. Nee, dank je.

En als je denkt dat ik geen onderbouwing heb voor mijn beweringen, bezoek eens een site als "sugababes" ofzo. Ziedaar het resultaat van veel allochtonen in je klassen. Hoe triest
Ik zou eerder denken dat jouw kind in zijn/haar ontwikkeling wordt geschaad doordat hij/zij een racistische pauper als vader heeft waar ze zich niet mee kan vertonen als ze geleidelijk in meer ontwikkeld gezelschap verkeert. Wel eens bij stilgestaan ?
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 21:08 schreef Jazoist het volgende:

[..]

Ik zou eerder denken dat jouw kind in zijn/haar ontwikkeling wordt geschaad doordat hij/zij een racistische pauper als vader heeft waar ze zich niet mee kan vertonen als ze geleidelijk in meer ontwikkeld gezelschap verkeert. Wel eens bij stilgestaan ?
Allochtone kinderen zijn nu opeens ontwikkeld? Wel eens op een VMBO school geweest?
Triest om te weten dat autochtone kinderen dus grofweg 'gebruikt' worden voor dit soort multiculturele projecten. Dat de kans groot is dat ze daarbij een leerachterstand zullen oplopen, maakt blijkbaar niks uit!

Smeerlappen zijn het die dit soort idiote plannen bedenken!

Marokkaanse tongval populair in Randstad Je zoon zult maar op een dag thuiskomen en spreken met de Marokkaanse tongval.
Fuck of Dijksma . i stuur mijn kinderen naar de beste school om te leren en niet om jouw multicul ideologie in stand the houden
userIcon
quote:
Op Friday 8 February 2008 @ 20:25 schreef Hayek het volgende:

[..]

maar dan krijg je weer gezeik met art. 1
Nee hoor. Als je het kan betalen, mag het kind erop.
Vind het wel een goed idee eigenlijk

De eerste keer dat mijn kinderen op een school worden geweigerd omdat ze blank zijn, procedeer ik door tot aan Brussel toe. Je reinste rasisme.
quote:
ik heb er geen behoefte aan om mijn dochter in een klas te zien waar de leraar alleen bezig is om allochtone kinderen op het niveau van mijn kind te krijgen vóórdat ze eens kan beginnen bet lesgeven.


ELKE leraar in een 'grote stad' zal je gelijk geven hierin. Het is namelijk echt zo. Ze zouden een taaltoets moeten hebben voordat ze de klas in mogen. Zak je, ga je eerst basis nederlands leren.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 22:00 schreef Desolated het volgende:
Fuck of Dijksma . i stuur mijn kinderen naar de beste school om te leren en niet om jouw multicul ideologie in stand the houden
pas op he

Gij zult muticullen of je nu wilt of niet en als het je niet bevalt rot je maar op
50  van 68 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 25/05 LAKS registreert honderdduizendste examenklacht9
» 25/05 Basisbeurs voor masterstudenten blijft26
» 22/05 Zijlstra verwacht geen groei studieleningen23
» 22/05 Stroomstoring Hoorn hindert eindexamens10


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden