Jodenvet wordt borsthoning

Nederland • 28-11-2005 @ 18:26 •   dm Rob (R@b)
print 
De naam van de lekkernij Jodenvet is door de importeur van het goedje veranderd in borsthoning. Het bedrijf uit Oirschot was de terugkerende kritiek op de naam zo zat, dat het tot de verandering besloot. Imorteur Marij Smetsers: ''Er is zoveel commotie over die naam ontstaan. Ik heb brieven gehad en mensen in de winkel die zeggen: dat kan echt niet meer. Ik heb zelfs collega's elders in het land aan de lijn gehad die bedreigd zijn vanwege het jodenvet. Een vrouw belde dat jongens haar ramen bekogelden. Die vrouw was daar echt angstig over.''

Jodenvet, of Jodevet (zonder 'n') zoals de importeur het noemde, is vooral in het zuiden van Nederland zeer geliefd rond de Sinterklaastijd als snoepgoed. De vraag naar het oud-Hollandse lekkernij is volgens de importeur nauwelijks bij te benen. In zes weken tijd is al meer dan 20.000 kilo verkocht.

De importeur ziet nog wel een probleem met de naamsverandering, omdat veel mensen het in het Zuiden het niet kennen als borsthoning, maar alleen als Jodenvet. In de reclame blijft de benaming dan ook bestaan: maar in kleine letters. Borsthoning (Jodenvet) was vroeger een restproduct van de aardappelzetmeelindustrie maar tegenwoordig ook van de maïsverwerking. Het bestaat uit zoete keiharde brokken.

Radio 2
Eerder deze maand lag de negerzoen al onder vuur. Het Radio 2-programma Knooppunt Kranenbarg vroeg zich vanmiddag dan ook wat de volgende stap wordt: Jodenkoek wordt smulkoek? Afrikaantje wordt Paarsbloemetje? Een moorkop een choco-roombol en een Nergerzoen wordt Schuimkus? En Turks fruit dan, moeten we daar nog wat mee? De luisteraars werd naar hun mening gevraagd over de naamsveranderingen van onder meer het Jodenvet.

In een internetpoll van het programma vond tot nog toe zo'n 95% van de luisteraars de naamsverandering van snoepgoed - waar het woord 'neger' of 'joden' in voorkomt - onzin, omdat het oude namen zijn die al 100 jaar bestaan.



32794 views / 130 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 130 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
userIcon
Is er al een alternatief voor moorkop en negerzoen?
wat een onzin. niemand ziet er iets fouts in.evht waar belachelijk:)
userIcon
Even een vraag voor de kenners. Vroeger maakte een oude buurvrouw in Alkmaar altijd Borstplaat voor ons met Sinterklaas. Is dat hetzelfde als borsthoning, (jodenvet)?

Was bruin van kleur (met chocolade achtige smaak) of wit. Waren keiharde hele zoete brokken. Volgens mij maakte zij het van onder meer heel veel suiker. Was ook niet echt vettig.
Wat een gezeik zeg. Het zijn maar gewoon namen. Nog even en ik wil dat Blanke Vla een andere naam krijgt.
userIcon
Wat een onzin weer.
userIcon
Pas geleden een stukje op, maar het smaakte ranzig. Niet zoals vroeger. Het was ook niet spierwit meer, maar een beetje bruinig. Of ik ben besodemieterd natuurlijk
zolang zwarte piet jodenkoekjes blijft eten vind ik het niet erg..
Geeft niks, het klinkt allebei keismerig
Hier in België hebben we zelfs een bekend soort snoep dat "rode neuzen" heet, gaan we die straks ook nog moeten veranderen omdat het een belediging is voor de alcoholverslaafden ?
userIcon
Hollandsche haring is pas discriminerend !

.
quote:
Op maandag 28 november 2005 18:29 schreef indahnesia.com het volgende:
Pas geleden een stukje op, maar het smaakte ranzig. Niet zoals vroeger. Het was ook niet spierwit meer, maar een beetje bruinig. Of ik ben besodemieterd natuurlijk
Dat was vast negervet, ipv jodenvet...

Maaruh, serieus, ik had er nog nooit van gehoord. Hoe kan je nu mensen gaan bedreigen die iets eten of verkopen dat toevallig 'jood' in de naam heeft? Moet ik vast een geheim nummer nemen enzo, want ik ben gek op echte Enkhûzer jodenkoeken...
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2005 18:28 schreef R@b het volgende:
Even een vraag voor de kenners. Vroeger maakte een oude buurvrouw in Alkmaar altijd Borstplaat voor ons met Sinterklaas. Is dat hetzelfde als borsthoning , jodenvet?

Was bruin van kleur (met chocolade achtige smaak) of wit. Waren keiharde hele zoete brokken. Volgens mij maakte zij het van suiker. Was ook niet echt vettig.
Nee, dat is iets anders. Volgens mij Jodenvet meestal in blokken welke bestaan uit 1 kant geel en 1 kant rose en smaakt alsof je een samengeperste suikerspin naar binnen aan het werken bent
quote:
Op maandag 28 november 2005 18:29 schreef indahnesia.com het volgende:
Pas geleden een stukje op, maar het smaakte ranzig. Niet zoals vroeger. Het was ook niet spierwit meer, maar een beetje bruinig. Of ik ben besodemieterd natuurlijk
Ja, je bent besodemieterd! Die bruine zooi is van die "markt wannabee jodenvet", ik ben er ook ingetuind! De witte jodenvet van vroeger is heerlijk.

In Oirschot, tevens de plaats van de importeur lees ik nu, zit nog een winkel waar je deze wel kunt krijgen.

Adres: Bij snoepzaak de Heerlijckheid a/d rijkesluisstraat 44 in Oirschot
userIcon
is het weer leverbaar dan
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2005 18:32 schreef JaJoah het volgende:

Volgens mij Jodenvet [....]

en smaakt alsof je een samengeperste suikerspin naar binnen aan het werken bent
Ja, maar Borstplaat smaakt(e) ook ongeveer zo
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2005 18:32 schreef lios het volgende:

[..]
Hoe kan je nu mensen gaan bedreigen die iets eten of verkopen dat toevallig 'jood' in de naam heeft? Moet ik vast een geheim nummer nemen enzo, want ik ben gek op echte Enkhûzer jodenkoeken...
Jodenkoeken zijn genoemd naar de oorspronkelijke bedenker ervan: deze meneer heette 'de Joode' van z'n achternaam. Het lijkt me dat je je daar dus geen zorgen over hoeft te maken.
userIcon
jodevet was toch verboden, omdat er kankerverwekkende stoffen in zaten? Overigens is het in het noorden ook zeer geliefd. Het is nl een afval produkt van de suiker-bieten verwerking. Volgens mij is borstplaat gesmolten (bruine) suiker.
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2005 18:28 schreef R@b het volgende:
Even een vraag voor de kenners. Vroeger maakte een oude buurvrouw in Alkmaar altijd Borstplaat voor ons met Sinterklaas. Is dat hetzelfde als borsthoning, (jodenvet)?

Was bruin van kleur (met chocolade achtige smaak) of wit. Waren keiharde hele zoete brokken. Volgens mij maakte zij het van onder meer heel veel suiker. Was ook niet echt vettig.
Borstplaat wordt gemaakt met héél véél suiker en slagroom!
Niet zo vet, maar met loeiveel caloriën!
Kunnen we dan ook de witte chocolade anders noemen a.u.b.
userIcon
Toevallig, ik had het er van de week over in de winkel. Daar kocht ik een doosje jodenkoeken. Die zullen dan binnenkort ook wel van naam veranderen. Kom op zeg, hoe oud zijn die namen al? En nu opeens hebben talloze mensen daar problemen mee?

Jodevet heb ik al in tijden niet meer gezien hier in de winkels. Goed dat ik weet dat het echte spul in Oirschot nog verkocht wordt, da's niet al te ver
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2005 18:38 schreef beantherio het volgende:
Jodenkoeken zijn genoemd naar de oorspronkelijke bedenker ervan: deze meneer heette 'de Joode' van z'n achternaam. Het lijkt me dat je je daar dus geen zorgen over hoeft te maken.
Datzelfde geldt voor 'Afrikaantje' ... dat heeft met een continent te maken en niet met iemand uit Afrika.
userIcon
Jaja, dit gaat zeker net zo goed werken als het 'patatje oorlog' _O-
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2005 18:38 schreef Dafje33 het volgende:

[..]

Borstplaat wordt gemaakt met héél véél suiker en slagroom!
Niet zo vet, maar met loeiveel caloriën!
Ah ok. Ik las ook al dat Borsplaat gesmolten bruine suiker was, dus zal wel iets anders zijn dan borsthoning/jodenvet. Zééér machtig was het wel weet ik nog, dat Borstplaat en mierzoet.
userIcon
Eh, "bosthoning" is dat zoiets als moedermelk

Waarom is er altijd gezeur als ergens het woordje "jood" in zit? Onzin allemaal, we eten toch ook nog steeds "turks-fruit" of breng ik nu weer iemand op een idee.

P.s. Ik werk op een lab, en als iemand aan mij de "endlösung" vraagt krijgt ie de fles met jood-oplossing, dus laten we de chemieboeken ook maar meteen gaan aanpakken.
Wat een jodenstreek...Oeps.
Oeh Jodenvet lekkerrrrrrrr ik at dat vroeger zo veel net als stroopsoldaatjes, maar toen ineens werd het uit de handel gehaald...omdat het ergens slecht voor was ofzo?? En nu is het bijna nergens meer verkrijgbaar dus als iemand nog tips heeft waar in Brabant dan hoor ik het graag!

Maar waarom borsthoning? Die naamgeving snap ik even niet
userIcon
Hollandse Kaas.... dat moesten ze ook verbieden.
Dat is toch ook te erg, ik raak er helemaal door getraumatiseerd.
userIcon
Nou vind ik dat er een verschil tussen "jodenvet" en "negerzoen' bestaat.

Een zoentje van een neger krijgen is toch iets anders dan het vet van een jood op je bord hebben liggen.

Kan me ergens ook wel voorstellen dat er nare associaties om de hoek liggen kwa raffinatiewijze
Wat een onzin allemaal zeg, welke randdebiel voelt zich nu ineens aangesproken door zulke namen? Ik voel me ook niet benadeeld door "Blanke vla"
userIcon
Dit heb ik vroeger wel eens gehad, maar ik wist niet meer hoe het heette. Jodenvet dus!
userIcon
quote:
De importeur ziet nog wel een probleem met de naamsverandering, omdat veel mensen het in het Zuiden het niet kennen als borsthoning
Mijn suggestie zou zijn: jodelvet
Ook al omdat borsthoning als woord al in Van Dale staat:
1 · toebereide honing als geneesmiddel tegen de hoest
userIcon
Idioterie.. Kennelijk hebben de namen Jood en Neger voor mensen een negatieve klank, waardoor die artikelen een andere naam moeten krijgen. Je zou het bijna rascistisch kunnen noemen..
userIcon
Jodenvet, dat koop ik altijd op de jaarlijkse boerenmarkt van liempde Heerlijk spul.

Werkelijk een kinderachtige mentaliteit, dat dit niet zou kunnen
userIcon
Heette toch altijd al borsthoning?
userIcon
Het heet nou eenmaal zo. Deal with it, het hoort gewoon bij de Nederlandse samenleving en wat mij betreft blijft dat ook zo. Tolerantie enzo
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2005 18:32 schreef JaJoah het volgende:

[..]

Nee, dat is iets anders. Volgens mij Jodenvet meestal in blokken welke bestaan uit 1 kant geel en 1 kant rose en smaakt alsof je een samengeperste suikerspin naar binnen aan het werken bent
Nee dat is geen jodevet, jodevet zijn onregelmatige harde beetje vettige, geel/witte brokken (precies zoals op het plaatje in het artikel!).
Wordt al zo'n 10 jaar niet meer verkocht... Werd ook wel verkocht op dezelfde manier als stroopsoldaatjes (in zo'n punt)
Erg lekker, ik kocht het vroeger vaak! Laatste keer dat ik het heb gekocht is ook zo'n 10 jaar geleden, bij de tumtum in Den Bosch.

Ik zou haast zeggen dat je uit de buurt van Tilburg komt, mijn moeder komt daar namelijk uit de buurt, en die noemt de geel/roze blokken ook wel jodevet. Het echte jodevet is echter heel iets anders.

Ik heb trouwens gehoord dat de "nieuwe" jodevet lang niet zo lekker is als de oude
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2005 18:47 schreef RonnieDarko het volgende:
Wat een jodenstreek...Oeps.
jo·den·streek (de ~)
1 [bel., inf.] rotstreek

staat in de Van Dale dus hoef je geen oeps voor te zeggen
Belachelijk, ik heb als protest een klacht ingediend bij Campina tegen Blanke Vla !!
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2005 18:28 schreef R@b het volgende:
Even een vraag voor de kenners. Vroeger maakte een oude buurvrouw in Alkmaar altijd Borstplaat voor ons met Sinterklaas. Is dat hetzelfde als borsthoning, (jodenvet)? Wel een hoop gezeur over die namen trouwens. Was wel leuk in dat radioprogramma: dat we chinezen (met drugs) en zakjapanner dan ook maar moesten veranderen.

Was bruin van kleur (met chocolade achtige smaak) of wit. Waren keiharde hele zoete brokken. Volgens mij maakte zij het van onder meer heel veel suiker. Was ook niet echt vettig.
Er zit volgens mij een groot verschil tussen. Jodenvet is oorspronkelijk een afvalprodukt van aardappelzetmeel, dat zijn echt van die brokken. Ik vraag me wel weer af waar dat 'joden' vandaan komt.

Borstplaat wordt nog heel veel gemaakt en gegeten en is net zo zoetig maar in mijn ogen veel lekkerder.

Borstplaat

Ingrediënten:
12 eetlepels suiker
4 eetlepels water, room of melk smaakmaker: frambozen-, cacao-, vanille- of citroenessence. Eventueel oploskoffie of cacao. Bereiding:
Breng de suiker met het water en de room of melk langzaam aan de kook. Ca. 5 minuten laten doorkoken. Als een druppel van het mengsel hard wordt in koud water, dan is het goed. Wil je cacao of oploskoffie gebruiken, dan moet je die gelijk met de suiker te koken zetten. Wil je andere smaakstoffen gebruiken, dan moet je die pas toevoegen als de pan al van het vuur af is!

Leg van te voren de vormpjes klaar waarin je de borstplaat wilt gieten en vet ze in. Heb je echter geen vormpjes, dan kun je ook een ingevette bakplaat gebruiken.
Giet het suikermengsel in de vormpjes of op de bakplaat en laat het hard worden. Snij kleine borstplaatjes uit het bijna uitgeharde mengsel. Haal de borstplaat met een schuivende beweging van de bakplaat af of haal ze uit de vormpjes.

userIcon
Ik wordt echt ZIEK van die minderheden die aggressie zien als manier om hun zin te krijgen. En waar ik NOG ZIEKER van wordt is die mensen die OOK NOG NAAR DIT SOORT MINDERHEDEN LUISTEREN!

Ik bedoel: als je gestoorde lui zonder realiteitszin hun zin maar BLIJFT geven, dan is straks de hele maatschappij NET ZO GESTOORD als die gestoorde lui.

Belachelijk dat er echt mensen zijn die zich op de kast laten jagen door dit soort terrorisme van de bovenste plank. Ten eerste moet je je nooit op de kast laten jagen. Niet door de overheid, maar ook niet door een terrorist. Ten tweede vraag ik me ECHT af waar de moed van de burger gebleven is.
lol

weet je hoe de negerzoen in Belgie genoemd wordt? (en daar stoort zich niemand aan, ze gebruiken het desnoods in het nieuws):

negerinnetetten

userIcon
He verdomme, als ik het plaatje bij dit nieuwsbericht zie, dan krijg ik zin in coke
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2005 19:02 schreef RetepV het volgende:
Ik wordt echt ZIEK van die minderheden die aggressie zien als manier om hun zin te krijgen. En waar ik NOG ZIEKER van wordt is die mensen die OOK NOG NAAR DIT SOORT MINDERHEDEN LUISTEREN!

Ik bedoel: als je gestoorde lui zonder realiteitszin hun zin maar BLIJFT geven, dan is straks de hele maatschappij NET ZO GESTOORD als die gestoorde lui.

Belachelijk dat er echt mensen zijn die zich op de kast laten jagen door dit soort terrorisme van de bovenste plank. Ten eerste moet je je nooit op de kast laten jagen. Niet door de overheid, maar ook niet door een terrorist. Ten tweede vraag ik me ECHT af waar de moed van de burger gebleven is.
Relax zeg. Terrorisme???
Ik vind ook dat termen als "going dutch", "dutch treat", "dutch nightingale", "dutch concert" en "dutch courage" afgevoerd moeten worden.
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 28-11-2005 @ 19:07 fotoboek no homepage
userIcon
Lekker dan, heb je net een borstamputatie gehad komt je man thuis met een blikje borsthoning
quote:
Op maandag 28 november 2005 18:27 schreef fokthesystem het volgende:
Is er al een alternatief voor moorkop en negerzoen?
koormop en zegernoen
Nog ff en ik doe geen Zeeuwsmeisje meer op mn brood
userIcon
Jarenlang is er niets aan de hand en nu ineens voelen mensen zich gediscrimineerd...

Wat een kneuzenkermis is het af en toe in dit land....