Aha: fraude met zoete troep
Zelf vind ik het niet te zuipen, die zoete troep. Dr. Pepper. Maar Mevrouw Oplopers is er stapelgek op. Dus staat die rommel steeds op mijn boodschappenlijstje, tussen de biefstuk en de melk. Mijn Albert Heijn in de Van Woustraat verkoopt het. Niet in flessen, maar ze hebben wel blikjes. Dus iedere week haal ik er een stuk of tien.
Albert Heijn. Niet alleen een oude Zaanse kruidenier, maar vooral de bakermat van het Ahold-concern, wereldberoemd door zijn boekhoudfraude. Met allerlei stiekeme briefjes werd geregeld dat buitenlandse supermarkten wel of niet geheel of gedeeltelijk al dan niet eigendom van de firma waren en dat de winsten wel of niet geheel of gedeeltelijk al dan niet in de boekhouding konden worden opgenomen. Zoiets. Hoe dan ook: de aandeelhouders werden genaaid, en de verantwoordelijke ritselaars gestraft door de rechter. Maar Albert Heijn rotzooit niet alleen in het groot, ook in het klein belazeren ze de boel. Want die vieze blikjes Dr. Pepper zijn per stuk aan de kassa een cent duurder dan op het bordje staat. Al weken. Eerst dacht ik: “Nou ja, foutje, komt vanzelf goed.” Maar het kwam niet goed, dus meldde ik mij op zekeren dag met mijn bonnetje van tien te dure blikjes bij de servicebalie. Een zeer beleefd meisje hielp mij, met een meewarige glimlach op haar gezicht. Je zag het haar gewoon denken: krentenweger. Maar ik kreeg een duppie terug en ze zou het verder in orde maken. Mooi. Maar helaas.
Een dag of vijf later waren de blikjes van mijn liefje weer op, dus ik toog naar Albert Heijn. Stik. Aan de kassa nog steeds een cent te duur. Het probleem was dus in tegenstelling tot de belofte niet opgelost. Weer naar de servicebalie. Brommerig vroeg ik naar de bedrijfsleider. Die kreeg ik niet te spreken. Wel de senior-vakkenvuller-derde-gangpad-rechts. Hem uitgelegd dat het probleem nog steeds niet was opgelost. “Sorry meneer, ik ga het nu meteen regelen.” Mooi. Maar helaas.
Gisteren, weer een kleine week later, opnieuw naar Albert Heijn. Nou ja, u raadt het al. De blikjes nog steeds een cent te duur. Stik. Weer naar de bedrijfsleider gevraagd. Dit keer kreeg ik de eerste assistent van de verkoopafdeling ofzoiets te spreken. Mijn gesprekspartners werden steeds belangrijker: deze had niet eens een blauwe stofjas aan, maar een echt pak. Ik was dus doorgedrongen tot de hogere regionen van de winkel. De winkeltopper hoorde mijn verhaal aan, en vond het inderdaad een slechte zaak. Hij ging het ogenblikkelijk in orde maken. Zei die. Mooi. Maar ik geloof er geen zak meer van.
Het gaat me niet om die ene rotcent per blikje. Het is me om het principe te doen. Want ik wil dat de prijzen aan de kassa gewoon kloppen. Want zitten er meer fouten in? De waspoeier een dubbeltje te duur? Een krat pils 50 cent ? En begrijp me goed, foutjes kunnen worden gemaakt, maar het halsstarrig niet oplossen, dát vind ik onaanvaardbaar.
Ik stel voor dat Albert Heijn als de gesmeerde bliksem zorgt dat alle prijzen in zijn winkels voortaan wél kloppen. En zeg nou zelf, zo’n concern als AH heeft toch geen gestolen geld nodig? Daarom stel ik voor dat ze een gebaar van goede wil maken. Voor ieder in september verkocht blikje Dr. Pepper storten ze wat mij betreft een cent op de rekening van een goed doel: ikprikmee.nl. Dat is een club die bijdraagt aan het weghalen van zwerfafval uit natuurgebieden. Hartstikke nuttig en ze kunnen nog wel wat centjes gebruiken. Ikprikmee.nl dus. En als Albert Heijn ja zegt tegen dit idee, dan beloof ik dat ik nog effe flink wat blikjes met van die zoete troep zal inslaan. Niet alleen om Mevrouw Oplopers tevreden te houden, maar ook voor het goede doel…
Uiteraard zal dit dan wel per ongeluk zijn gebeurd, maar het is wel vermoeiend als ze het niet aanpassen na een klacht.
Fouten zijn menselijk, service vaak blijkbaar niet.
Had die tijd niet besteed aan moeilijk doen en het schrijven van dit epistel, maar gewoon het gras gemaaid bij een oud vrouwtje voor 5,- euro. Had je de komende 50 weken gewoon die cent meer kunnen lappen, ouwe krentekakker.
Yes, I live so true, without my lover. But tell me if the sky is blue, how old are you?
Proud member of the UVT vinyl-crew
hier had uw reclame kunnen staan!
Kost een blikje 99 cent op het kaartje en betaal je een euro? Is het psychologisch geprijst?
Ik zie een taak weggelegd voor de consumentenmens.
Verder vind ik dat AH, puur en alleen vanwege jouw prikmee-actie, twee cent extra mag rekenen. Tijdens het nordic walking nog een prikstokje in je handen, ik voorzie leuke taferelen. Al die bejaarden die elkaar de ogen uitsteken en de huisvrouwen in een zwarte legging die elkaar de loef af willen steken over hoeveel kilo ze bij elkaar hebben gelopen in plaats van het opscheppen over het aantal kilo's wat minder op hun dikke dijen is gaan zitten.
Geniet van de natuur, neem een prikkertje mee! Pleur op, ik stoor me niet aan het blikje of kauwgompapiertje in het bos, maar ik erger me de pleuris aan die mensen met wandelstokken die nu ook met prikkers rond gaan lopen. En dat allemaal omdat meneer Oplopers te vrekkerig is om een cent extra te betalen.
Grappig overigens, de NS is sponsor van deze club. Je blijft je bezig houden met treintjes.
Dit is dus zeer waarschijnlijk een fout van die ene supermarkt en niet de schuld van Albert Heijn in het algemeen. Overigens komt het bij elke supermarkt wel eens voor dat de prijzen eens niet helemaal kloppen... Maar dat het niet opgelost wordt is inderdaad wel kwalijk.
To do is to be - Sartre
Do be do be do - Sinatra
Wil je dit niet meer doen? Ik click op de column zie je avatar, kijk naar de datum en ga me serieus af zitten vragen of het vandaag vrijdag is.
Goede column verder.
Vraagje: Afgezien van de frisdrank, heeft mevrouw Oplopers verder wel smaak?
(en een kroket voor een gulden, maar waar hebben we het over..)
Gamma had een tijd terug ook een leuke stunt. Breng ik een halogeenlamp terug en vermeld duidelijk tegen het meisje dat deze kapot is en wat er kapot is. Nadat ik een retourbonnetje heb gekregen loopt het meisje doodleuk naar het lampenschap en zet deze weer vooraan.
Ik zag een column van Oplopers, dus ik dacht: ha, weekend...
Mevrouw Oplopers heeft een uitstekende smaak qua man.
Meer colums!!
"En als Albert Heijn ja zegt tegen dit idee"
Maar kijk, hier haak ik af. Begin niet met "En" tenzij je jezelf zwaar belangrijk vind en perse de nadruk ergens op wilt leggen dat de normale lezer blijkbaar anders ontgaat.
Zo, en nu ga ik weer even 2,50 euro voor een biertje in de kroeg betalen.
Ex-crew.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken