Het nutteloze feitje van de dag: De Amsterdamse grachten dempen voor meer auto's

Terug van weggeweest! Nutteloze feitjes, ze zullen je leven niet drastisch veranderen maar ze zijn wel altijd leuk om te weten. Dus daarom terug van weggeweest voortaan voor jullie weer elke dag een nutteloos feitje om de dag mee door te komen.

De auto wordt tegenwoordig steeds meer uit de Amsterdamse binnenstad geweerd maar wist je dat er vorige eeuw plannen waren om juist veel meer ruimte te maken voor de auto? Zelfs een groot aantal grachten zouden daarbij verdwijnen. In 1954 deed hoofdcommissaris Hendrik Kaasjager op verzoek van de gemeente Amsterdam zijn visie op de verkeerssituatie in de hoofdstad uit de doeken. Kaasjager ontvouwde een rigoureus plan dat de binnenstad van Amsterdam een totaal anders aanzicht had gegeven.

In 'Plan Kaasjager' stond voorop dat er meer ruimte voor de auto moest komen. Dat moest bewerkstelligd worden het dempen van een flink deel van de Amsterdamse grachten. Het Singel, een stuk Amstel, de Geldersekade, de Kloveniersburgwal en het Open Havenfront konden dienen als een brede ringweg. Het Rokin, Groenburgwal, en de Oudezijds Burgwallen zouden dienen als parkeerplaats. Het plan had als kern het zakenleven naar de binnenstad te brengen. De Amsterdamse politiek koos uiteindelijk voor het behoud van de grachten het vertrouwde gezicht van de hoofdstad.