Hearthstone: Kobolds & Catacombs

2. Dungeon Runs

Noppie2000:

Dungeon Runs is de nieuwe singleplayer-ervaring die is geïntroduceerd in Kobolds & Catacombs. Het is een simpele roguelike ervaring waarin de spelers acht bazen achter elkaar moet verslaan. Na elke baas krijgt de speler meer levens, drie nieuwe kaarten voor in het deck en af en toe ook een schat die passieve of actieve voordelen biedt.

In totaal zijn er veertig bazen die je tegen kunt komen (48 als je alternatieve, sterkere versies meetelt), die elk een unieke vaardigheid hebben. De één verdubbelt battlecry-effecten, terwijl de ander alle minions charge geeft die hij speelt. Weer een ander speelt met de Rogue Quest uit Journey to Un'Goro en weer een ander doet helemaal niets, die ook toepasselijk A. F. Kay heet (al zou ik niet te lang wachten met haar te verslaan ...). Elke baas is, afhankelijk van de kaarten en schatten die je kiest, erg makkelijk of zeer lastig om te verslaan.

Dungeon Run Bosses Hearthstone

Aan het eind van de run kom je één van vijf eindbazen tegen. Dit zijn Azari, The Devourer (hij millt elke beurt twee van jouw kaarten uit je deck), King Togwaggle (hij ontdekt elke beurt een treasure met een erg sterk effect), The Darkness (The Darkness summonet elke beurt een 5/5 Shade en heeft erg veel removal), Vustrasz the Ancient (deze draak bezit vijf schatten op het veld en doet 1 damage aan alle vijanden voor elke missende schat) en Xol the Unscathed (Xol ontdekt elke beurt één van vijf Beams die hij kan gebruiken). Simpel gezegd: deze bazen zijn niet eerlijk en je hebt een erg sterk deck nodig om ze te verslaan.

Na een flink aantal Dungeon Runs (en met flink bedoel ik dat ik ruim vijfhonderd bazen heb verslagen en een Dungeon Run heb uitgespeeld met alle negen klassen) kan ik niet anders dan concluderen dat de Dungeon Runs enorm leuk en verslavend zijn om te spelen. De variatie, de unieke encounters, de uitdaging (mede dankzij de verbeterde AI) maken het de grootste singleplayer content tot nu toe in Hearthstone. Het is leuk om een zo sterk mogelijk deck te maken, maar ook leuk om te experimenteren met zwakkere treasures of een heel gimmicky deck. Een deck met zes keer Deathstalker Rexxar en dubbele Battlecries als treasure? Gewoon doen. Pirate Rogue maken met een effect dat al je minions +1/+1 geeft? Gewoon doen! Wil je Big Druid maken met een deck dat voor 80% bestaat uit minions die acht mana of meer kosten, doe je ding. Geen enkele run is hetzelfde en dat maakt het leuk om te blijven doen.

Puddington:

Ik heb de Dungeon Run niet zo vaak gespeeld als ik zou willen (alleen op Warrior is het me tot nu toe gelukt) omdat ik ook nog bezig was met de review voor een andere game, maar wat is de modus verslavend en leuk. Ik startte Hearthstone vaak alleen op als ik me in een competitieve bui voelde, maar nu betrap ik mezelf erop dat ik toch probeer een Dungeon Run ertussen te proppen voordat ik bijvoorbeeld ga eten of ga slapen.

Ondanks dat het competitieaspect eraf is, is de Dungeon Run zeker niet zonder uitdaging: waar ik bij de adventures nogal makkelijk erdoorheen kwam (soms zelfs met één deck: ik kijk naar jou, League of Explorers) vereisen de Dungeon Runs toch een redelijke basiskennis van wat nu precies werkt met je huidige deck en voor welke build je precies wilt gaan. 

Hearthstone Choose Your Loot

Wat wel een minpunt is is dat ik gewend ben aan roguelikes dat hoewel veel levels at random gegenereerd zijn, maar dat hoe goed je bent afhangt van je skill. Het jammere is dat het RNG-aspect van Hearthstone wel doorschemert tijdens de dungeon runs. Tunnelbraker Hamm is daar een goed voorbeeld van (wiens hero power en kaarten vaak damage doen tegen random doelwitten) en tijdens mijn laatste shaman-run trok Azari, the Devourer Doom! als zijn laatste kaart, wat ervoor zorgde dat het hele bord gewiped werd en mijn run dus ten dode opgeschreven was. De "dat is bullshit!"-factor laat zich af en toe zien in een modus waar de nadruk zou moeten liggen op vaardigheid, maar gelukkig is dit zeldzaam. Plus, Dungeon Runs zijn zo kort dat het verlies niet al te erg aanvoelt.

Het is hopen dat Blizzard de positieve ontvangst van de Dungeon Runs ziet en hiermee doorgaat, want dit is een erg waardevolle toevoeging voor de game als geheel. En dan staat dat nog los van de daadwerkelijke uitbreiding, je zou bijna vergeten dat er gewoon 135 nieuwe kaarten zijn geïntroduceerd! Lees snel verder voor de favoriete kaarten van Puddington en Noppie2000.