Interview Revelation Online
De free-to-play MMORPG Revelation Online krijgt aardig wat positieve veranderingen. Er komt deze week een uitbreiding met een raid, gevolgd door een grotere raid en ten slotte ook nog een nieuwe klasse. Een mooi moment om naar de game te kijken en de ontwikkelaars te interviewen.
Op 14 september wordt de uitbreiding UpRising aan Revelation Online toegevoegd. Dit verruimt de levelcap voor spelers tot level 79. Voor degenen die willen genieten van meer endgame content komt er ook een nieuwe raid genaamd Altar of Swords. Dit was het belangrijkste slagveld ten tijde van de oorlog met de vijf wardens. Hier is volgens de legende ook de ziel van Monethir, de oprichter van de Blademaster School. Je mag zelf je eigen niveau van afzien bepalen door de drie verschillende moeilijkheidsgraden. De raid is aan te pakken in groepen van vijf of tien spelers. Er komt ook een extra level in de Mech Citadel Scour dungeon, waar je grote hoeveelheden xp kan binnenharken.
Daarna wordt de raid van Eternal Chasm uitgebreid. Op het moment zijn er twee van de vijf modes beschikbaar, maar daarna worden er meer toegankelijk gemaakt voor degenen die een hoog genoeg level hebben. Eternal Chasm begint bij level 49, dus dat geeft al aan hoe hoog de lat ligt. In tegenstelling tot Altar of Swords is dit niet een aaneenschakeling van boss fights, maar is het grootser opgezet met meer thematische zones. Reken op een niveau van level 79 om binnen te mogen komen.
Ten slotte komt in november de nieuwe klasse Assassin uit. Dit is een ‘damage dealer’, zoals je mag verwachten met een heel arsenaal aan achterbakse streken. Denk aan magische stealth, verborgen messen en meer attributen die je met een ‘rogue’ associeert. Ook heeft deze klasse een haak aan een ketting die gewoonweg levend lijkt. Je kan er veel gekke dingen mee doen en je hoeft dus niet altijd dicht bij je slachtoffer te staan. Na het zien van de brute trailer met een verrassend einde, mocht ik zelf aan de slag met de assassin.
Mijn personage was level 79 met alle vaardigheden, de vetste wapens en een extreem bruut pantser. Ik word een dungeon ingestuurd om golven tegenstanders af te slachten op zoveel mogelijk verschillende manieren. Erg leuk om te spelen en je ziet meteen wat de mogelijkheden zijn, maar je bent zo natuurlijk wel een beetje overpowered. Het uitdelen van pijn was een feestje. De assassin heeft genoeg ‘crowd control’ en ‘area of effect’-toverspreuken om heel irritant te zijn voor groepen tegenstanders. Omdat je zo snel bent, is de kans dat je schade krijgt meteen een stuk kleiner. Natuurlijk ben ik wel benieuwd hoe stoer je nog bent als je tegenover de eindbaas van een raid staat, maar de assassin is in ieder geval wendbaar genoeg om het lang vol te houden. Toen ik eenmaal geraakt werd, kon ik de knop om mijn gezondheid aan te vullen niet snel genoeg vinden en ja, toen was het heel snel voorbij.
Interview
Vervolgens mocht ik vragen stellen aan twee Chinese ontwikkelaars: Cici Li en Vincent Hong. Zij zijn betrokken bij de Chinese versie van Revelation Online en weten dus heel goed wat er voor ons allemaal in de pijplijn zit.
Eén van de dingen die ik lastig vond toen ik Revelation Online speelde, was dat niet alles overgezet was naar het Engels. Veel zaken waren nog in het Chinees. Wanneer denken jullie klaar te zijn met de lokalisatie?
We zijn ons er bewust van dat de community dat erg kan waarderen. Helaas gaat het vertalen niet zo snel als we zouden willen. We hebben geen harde datum wanneer het helemaal af is. Het is moeilijk om hier een duidelijk antwoord op te geven, maar het heeft zeker onze aandacht en we zijn ermee bezig.
Daarnaast hebben we ook nog veel content die toegevoegd moet worden aan de game.
Dus het verhaal wordt verder uitgebreid met meer NPC’s om mee te interacteren?
Ja, natuurlijk.
Nu heb je een AI kameraad die met je meereist, een irritante gast genaamd Akuta. Komen er meer NPC’s die met je meereizen?
Nee. De content die eraan komt is onder andere een nieuwe stad en meer cinematografie. We geven spelers meer de mogelijkheid om te genieten van het uitzicht. Ook komen er een nieuwe spelmodus, waarbij we een MOBA introduceren in Revelation Online.
Een volledige MOBA in Revelation Online met alles erop en eraan?
Inderdaad. Zoals League of Legends, maar dan Revelation Online-gerelateerd. Dus alle helden die je kunt gebruiken zijn NPC’s uit Revelation Online. Je kunt dan bijvoorbeeld Akuta gebruiken om samen met jou te vechten in de MOBA.
Zoiets als MasterXMaster dus, maar dan voor Revelation Online?
Juist.
Cool! Komt er ook meer PvP-content?
Ja, natuurlijk. De MOBA is ook PvP en we hebben ook de Emperor War. Dit is nog niet in de Westerse versie, maar het is dus server tegen server. Hiermee verdient de server ranking punten en krijg je dus leuke beloningen.
Denken jullie ook aan een eSport-variant?
Nee, nu nog niet. Misschien doen we dat later.
Als de lokalisatie helemaal af is, wordt het dan ook mogelijk dat de Westerse spelers samen kunnen spelen met gamers op Chinese en Russische servers?
Dat is wel wat we willen inderdaad. We moeten zien hoeveel technische problemen we dan tegenkomen, maar het is zeker de bedoeling.
Jullie zitten natuurlijk op een andere versie van Revelation Online.
Ja dat klopt. Maar we willen echt een continent-vs-continent battle creëren. Het is technisch erg lastig, maar we zijn er hard mee bezig.
De Chinese spelers zijn doorgaans al langer met de game bezig en zijn dus vaak sterker dan de Westerse spelers.
Het systeem dat er nu is met het bad is erg complex. Voordat ik uitlog, kan ik naar een bad gaan en iets eten en kruiden in het bad doen en daarmee krijg ik extra buffs. Het is een lastig en verwarrend systeem. Wordt dat nog vereenvoudigd?
Op het moment zijn er geen plannen om dat aan te passen.
Dan is meer uitleg wel handig. Na de eerste tutorial word je bedolven onder de informatie en menu’s.
Ja, je hebt inderdaad veel vrijheid en het kost tijd om alles te begrijpen.
Het is een complex spel.
Wat vind jij het leukst aan Revelation Online?
De vleugels en de kostuums, maar ik ben ook een meisje (giechel).
De rijdieren.
Zijn er andere MMORPG’s die jullie hebben gespeeld, behalve Revelation Online?
World of Warcraft.
Een andere Chinese MMORPG, die hier niet uit is.
Hoeveel uur in de week heb je tijd om te gamen?
Ongeveer 10 uur.
Minder. Ik heb het druk.
Cici Li en Vincent Hong waren erg openhartig over de toekomstplannen van Revelation Online. Dit zijn de ideeën van de creatieve mensen, waar de techneuten moeite mee hebben om ze in de werkelijkheid toe te passen. Het is dus niet bekend wanneer we de MOBA of server vs server kunnen verwachten, maar reken niet op deze zomer.