RuneScape: vijftien jaar aan content

4. Chronicle: Runescape Legends

 

Twee jaar geleden kwam Heartstone: Heroes of Warcraft officieel uit. De grote aantrekkingskracht van dat spel is de eenvoud en de lage instap om je in de wereld van kaarstpellen te begeven. Magic: The Gathering heeft dat bijvoorbeeld weer helemaal niet. Jagex komt binnenkort ook met een kaartspel uit, gebaseerd op de wereld van RuneScape. In de uitgebreide hands-on kun je hier al meer over lezen.

Jagex liet ons nu met de nieuwste build los, met daarin verbeteringen die gedaan zijn door feedback van de community en natuurlijk hun eigen inzichten. Voor mijzelf betekent dat een eerste ontmoeting met het kaartspel. Allereerst valt op dat ze niet zo maar het genre kopiëren. Natuurlijk, je hebt kaarten, maar in plaats van tegen je tegenstander te vechten, vecht je tegen je eigen kaarten. Je bent dus nooit direct de kaarten van je tegenstander aan het aanvallen. Een typisch spel Chronicle: RuneScape Legends ziet er als volgt uit:

Je held begint met dertig hartjes. Je krijgt wat kaarten die elk meestal een aantal hartjes en aanvalskracht hebben. Deze plaats je in een level, tenminste, als je genoeg goud hebt om een kaart in te zetten. De sterkste kaarten kunnen dus niet in het begin al worden ingezet, je zult moeten sparen door kaarten te verslaan en daardoor goud te verdienen.

Chronicle: RuneScape Legends

Sommige kaarten vormen combo’s, dus dan is het verstandig ze achter elkaar te zetten. Dit doet je tegenstander ook en dan start het spel zelf. Jouw held en die van je tegenstander lopen over hun eigen pad. Jouw pad heb je zelf volgezet met jouw kaarten die nu je tegenstanders vormen. Versla je een kaart, dan krijg je de bonus die op de kaart staat. Bijvoorbeeld meer armor, meer aanvalskracht of je geneest enkele hartjes. Maar er zijn ook kaarten die de tegenstander pesten, of soms helpen. Slim combineren en plaatsen dus, anders help je misschien je tegenstander wel aan de overwinning.

Het grappig is dat je de tegenstander tegenover de tafel ziet zitten. Er is zelfs een VR-versie waardoor het allemaal nog meer aan een fysiek kaartspel doet denken. De nieuwe ‘held’ die je kunt spelen is een vampier. Deze heeft weer net wat andere kaarten tot haar beschikking, die vooral veel manipuleren met hartjes. Een van de kaarten geneest zelf bijvoorbeeld vier hartjes, maar geeft ook twee hartjes terug aan je tegenstander.

Chronicle: RuneScape Legends

Tof is dan wel dat alle RuneScape-helden daadwerkelijk anders spelen, zoals de eerder genoemde vampier. Ozan de Thief heeft veel manieren om goudstukken te krijgen en hij kan de tegenstander ook beroven, zodat diegene minder, of minder sterke, kaarten kan gebruiken als hij minder goudstukken heeft. Maar ook aanvalskracht of hartjes kan hij stelen. Linza de Blacksmith is beter in het smeden van betere wapens, zodat je sterkere aanvallen tegen de kaarten kunt gebruiken. Ook heeft ze de beschikking over enkele kaarten die betere armor geven. Dat beschermt de hartjes van de speler als de tegenstander een kaart gebruikt om jou aan te vallen. De Raptor is vooral op dat armor gericht. Voordat je hem echt wat hartjes afpakt moet je door zijn armor-kaarten heen. Ariane de magiër gaat om aanvallen met spreuken. Ze heeft de sterkste aanvallen, maar om dat te compenseren heeft ze heel weinig kaarten die genezen of extra armor geven.

Een van de nadelen was al in de preview genoemd en blijft helaas nog staan. Je weet namelijk niet welke kaarten je tegenstander in heeft gezet. Dat is op zich geen ramp, maar je kunt namelijk na het plaatsen van de kaarten niets meer doen om die beurt te redden. Er speelt zich een soort ganzenbord voor je af waarbij beide helden hun pad bewandelen en hun kaarten aanvallen. Er is dan geen mogelijkheid meer om nog in te grijpen en je kansen te keren als het mis dreigt te gaan. Pas bij je volgende beurt, nadat alle kaarten zijn aangevallen en beide helden nog leven, kun je hopen op betere kaarten om weer te verdelen over het nieuwe pad. Maar het voelt alsof er meer in de tussentijd zou moeten kunnen, bijvoorbeeld dat je nog zelf spreuken als speler zou moeten kunnen doen tijdens de tocht van je held, natuurlijk tegen kosten zoals goudstukken.

Chronicle: RuneScape Legends

Een ding is zeker, de instap is lekker laag. Grafisch is het zeker een sfeervolle toevoeging om tegenover je digitale tegenstander te zitten, maar het is jammer dat je na het maken van je ‘avontuur’ op het pad van jouw held niets meer kunt doen om het tij te keren als beide spelers op pad zijn. Misschien dat het nog komt, want het spel krijgt nog meerdere bèta’s voordat het officieel uitkomt. Het heeft zeker potentie door de makkelijke leercurve, combo’s met kaarten maken, het craften van kaarten om in je deck te gebruiken, de verschillende decks per held en de originele invalshoek van spelen. Al mocht je niets van RuneScape kennen, dan nog blijft het een leuk spel. Je mist alleen de achtergrondinformatie van helden en specifieke vijanden die op de kaarten voorkomen, maar het is niet dat je benadeeld wordt voor je RuneScape newbie-heid in het kaartspel zelf.